Eksperthjælp: 17 måneder og bider

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.488 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. april 2012

Lisbeth Jess

"17 måneder og bider"

Jeg har et barn på snart 17 mdr. H*n er et rigtig glad og udadvendt barn. Desværre er h*n nu begyndt at bide og slå Det startede for ca 3 mdr siden.

Vi lagde mærke til at h*n i en helt uge kom hjem fra vuggestue med et nyt bidemærke på arme, ben, hoved og ryg Siden dengang har h*n så også bidt! Vi tog det op med vuggestuen, og de sagde at de var obs på problemet da mange af børnene desværre bed for tiden....

De griber ind ved at sige nej eller ved at fjerne børnene fra hinanden. Mit barn har endnu intet sporg, så h*n kan ikke sige nej når h*n bliver bidt eller slået af de andre børn... så h*n reagerer og forsvarer sig ved selv at bide eller slå og det synes jeg bare er en rigtig dårlig løsning! De er meget dårligt bemandet i vuggestuen. 2 pædagoger og 1 pædagod medhjælper til 14 børn... og dette kan virkelig mærkes!

jeg er så ked af det for jeg kan se at problemet bliver værrer og værrer... vores barn er nu også begyndt at bide og slå ud efter mig og min mand h*n går efter ansigtet når h*n slår og hvis vi forsøger at tage f.eks noget legetøj eller give flyverdragt på bider og slår h*n os også Jeg er ved at være desperat...

jeg aner simpelthen ikke hvordan vi skal få vores barn vendt af med disse 2 meget dårlige vaner/forsvars mekanismer?

vi siger selvfølgelig meget fast NEJ når h*n gør det, og siger at det må h*n ikke! Vi viser at vi bliver kede af det, og når vi ser at h*n gør det ved andre børn griber vi ind med det samme, og prøver at forklare at de altså også bliver kede af det! men intet hjælper... H*n er efterhånden en lille smule frygtet nede i vuggestuen nu af de andre børn... de står ihvertfald og råber "neeeeej" til os lige så snart vi træder ind af døren, og de viger når H*n kommer mod dem.

Kan du fortælle mig hvad vi skal gøre??

Jeg kan snart ikke se hvordan vi løser det Min kusine (som er pædagog) siger at vi skal vente og se tiden an til når h*n begynder at få et sprog, og derved kan udtrykke sig på den måde... men hvad nu hvis der går 6 mdr endnu? det kan hverken h*n, de andre børn eller os være tjent med.

Jeg har aldrig troet at jeg ville få et barn der var sådan synes det er pinligt og træls! tænker jo om folk måske tror alt muligt om min mand og jeg, siden vi åbenbart ikke kan finde ud af at opdrage vores barn ordenligt...

Lisbeths svar

Hej !
Deter da klart at du/I erkede af det og bekymred over om I ikke har opdraget jeres barn godt nok.
Når jeg læser din beskrivelse er det en helt normal ( det gør den ikke mindre beslastende)adfærd for så lille et barn, der endnu ikke har et godt sprog og heller ikke forstår alle ord og ting der bliver sagt. Hjernemæssigt forstår han endnu ikke, hvad han skal gøre istedet. for at bide når han bliver trængt.
han er ikke den eneste medf problemet i vuggestuen, så deter en lettelse. Så er det der, de har noget at arbejde med. Der skal handling til og ikke så meget snak.
De skal være obs på at aktivere de små i fælleslege, aflede ved konflikter og igangsætning med andre ting. selv følgelig skal der vises deter ikke o.k at bide, men der skal sættes noget andet istedet.
'Afledningen skal være blid, bestemt og kærlig både overfor bideren og den der bliver bidt.
De kan bede om hjælp hos kommunenns pædagogiske konsulent.
Hjemme skal I sørge for at hjælpe ham igennem hans dag, når han protesterer så gæt, hvad der går galt, sæt ord på. F.Eks. Øv den ville du gerne lege med, og alligvel så flytter jeg dig herhen, og se lige hvad vi har her.
med meget tålmodig kærlig stemme. Slår eller bider han, så sir I: Det gør ondt jeg vil have du lader vær. Ingen vrede, kun afværg, og lær ham noget andet. Læs bøger med ham, øv ord, læs ham og sæt følelser på. Sur, ked af det eller glad..
Små børn vil så gerne lære at gøre det rigtige, så hav fokus på det gode han gør, støt ham, ros ham, og lad være at skælde ud. han forstår det ikke.
Børn bider i afmagt når de ikke blive rmødt og får deres behov opfyldt. Når han lærer at derer nye måder, så hører det op. det kræver en fælles indsats hjemme og i vuggestuen. efterhånden så lærer I at være på forknat og når at aflede haM. dET VIGTISGTE ER AT i VISER HAM, HAN ER ELSKET OG O.K OGSÅ NÅR HAN BIDER. hAN SKAL IKKE KORREKSES.
I gør det så fint, så bliv ved med at være en kærlig omsorgsfuld forældre- Det der neej i vuggestuen., skal stoppes omgående, tag en snak med de voksne så det bliver stoppet.
Børn indfrier de negative forventninger, så hav positive forventninger til ham.
Det går over, og jeger helt sikker på i har en vidunderlig dreng.
held og lykke med projektet. hold op med at bide.
God week end.
varme hilsner
Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.