"Søvnvaner"
Hej alice
Min søn på4,5 måned har lige siden han blev født altid sovet i sin vugge. ( en vugge der hænger i loftet) og han vil kun sove i den, det er blevet så slemt at vi næsten ikke kan tag nogen steder hen for når han er træt så der ikke nået at gøre ind at putte ham i sin vugge og vugge ham til han sover. Hvis han ikke kan komme til hans vugge græder han så meget at man næsten ikke kan komme i kontakt med ham, også det som om han bare koger inden i. Og nu går der ikke ret lang tid før han ikke kan lægge i vuggen mere, og min kæreste og jeg er virkelig bange for hvad der så sker. Vi har fået en seng. Og ved godt at om ikke så længe skal han over i den, men hvordan gør vi det... .??.? Håber virkelig du kan hjælpe os.
Alices svar
Vi har det med (med gode intentioner) at skabe vaner i vores børns liv, og undertiden bliver de så intense at de er svære at bryde igen.
Dette er noget vi skal huske under hele barnets opvækst. vi skal stille os spørgsmålet vil vi have det sådan (ny vane)når barnet er 2 - 4 -10 eller måske13 år?
I har ved jeres utryghed ved sønnens gråd vist ham at han kun kan sove trygt i vuggen og vugges i søvn.
I skal begynde at sætte ham i sin nye seng når han er vågen og glad første gang, lege lidt med evt en uro over sengen, synge en sang, lege titte bøh osv..Legen stopper inden han synes det er kedeligt. Og tages op og med ind i stuen igen.
Efter nogle gange vil han synes sengen er et fint sted at være.
Så starter I med at han sover til middag i sengen og i vuggen om natten.
Efter en tid fjerner i vuggen helt så den ikke er i hjemmet og han skal sove i sengen.
Ligesom en sut og andet vil han savne den en tid og så forsvinder mindet om vuggen og andre ting træder istedet for.
Held og lykke
venlig hilsen Alice Søderberg
Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:
Pædagogiskforældrerådgivning.dk
Anmeld