Eksperthjælp: Stillsen29 et anderledes barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

529 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. april 2012

Alice Søderberg

"Stillsen29 et anderledes barn"

Hej Alis håber du kan forstå og læse hvad jeg skriver da jeg har lidt problemer med stavning.

Først lidt om min søn og mit liv i de sidste 3 år.

Min søn blev født med kaisersnit da han var stjerne kikker og var blevet stresset (grøn fostervand)

Da vi kom hjem havde jeg ingen energi overhoved og følte ikke jeg havde overskud til min søn men jeg tig mig selvfølgelig af ham aligvel,han havde ikke tålmodighed til at amme moske kunne han mærke på mig at jeg havde det svært ved det så han blev flaskebarn.

Min daværende kæreste kørte psykisk mig så jeg ingen selvtillid havde og det var mig der købt ind, lavede mad,gjorde rent,skiftede den lille,madede den lille og tog mig af den lille,han ville ikke rigtigt deltage i noget.

Vores søn græd rigtigt meget de første 3-4 måneder og det var kun mig der tog mig af ham da far gik helt i baglås.

Det endte med at far fandt en anden kæreste da vores søn var 1 1/2 år og flyttede ind til hende efter 3 måneder.

Det har været meget hårdt med ratten osv.

Min søn og jeg boede hjemme hos mine forælder i 1/2 år før vi fandt et sted at bo.

Da jeg så mødte min nuværende kæreste gik jeg helt ned med flaget og fik konstateret en svær depression af lægen som jeg nok har haf i ca 4 år.

Jeg har gået til psykolog og tar antidepression og jeg har det faktislk efterhånden rigtigt godt.

Men her kommer så mine bekymringer skyldfølelse over for min søn

Han har aldrig været noget nemt barn skreg meget som lille pillede/piller ved alt høre ikke efter hvad jeg siger, kan ikke lege mere end 5 min af gangen og kan ikke rigtigt koncentrere sig i længere tid med mindre det er noget der virkelig interessere ham,er meget hyberagtiv og morsyg piver meget når jeg er i nærheden.

I vuggestuen er han på samme måde og de mener en psykolog skal se på ham.

Lederen siger at han er lidt anderledes ind de andre børn. og han er et klogt barn der siger mange kloge ting,han kan tælle til 20 kan næsten alfabetet og har sagt flere sætninger på engelsk.Han for alle de andre børn på stuen til at sige og  gøre ting som han gør når de freks. sidder ved borderet.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at det moske er mig der er lidt skyld i de ting da jeg ikke havde så meget overskud til det og jeg moske har været lidt for blød, jeg er dog begyndt at sætte granser og det kommer der jo så nogle konflikter ud af efter jeg har fået det bedre.

Det lige somom han udemærket ved hvad han gør og sænder de der frække blikke når han ved han gør noget han ikke må.

han er også en meget kærlig dreng der kyssre og kræmmer og siger morr jeg elsker dig og savner dig det så skønt.

Eller moske har han en eller anden personlighedsforstyrelse, jeg har altid følt der var noget anderledes og jeg har følt mig meget sresset.

jeg har også tænkt om han keder sig i vuggestuen og at der ikke er nok udfortringer(han skal snart i børnehave).

Som du kan se køre der mange tanker rundt i hoved på mig da jeg er lidt frustret over situationen.

jeg har altid selv været  den der ikke kunne side stille og koncentre mig i skolen, og gjorde mange ting  for at få opmærksomhed men det blev desværre mere til at jeg blev  mobbet.

Alices svar

Det har været nogle svære år for dig og din søn.
Der er flere mulige svar til dig.
Et kunne være at du måske har ADHD og ikke har fået den rette hjælp, og muligvis kunne din søn have arvet den samme problematik.

Et andet kunne være at din depression er en fødsels depression og at du derved ikke har kunne varetage sønnes behov og oplæring i social og følelses- samt konsentrations mæssigt. Dette er læring der ligger i den helt tidlige alder. det er her barnet lære at få tilfredsstillet sine behov og efter en tid at vente på opfyldning af behov og tilsidst at udsætte et behov for en tid. Og så at få lærings strategier som at ; se -føle-og handle, f.eks at se en klods -tage den op ,vende den rigtigt og sætte den sammen med noget andet. At se, forstå og handle i en leg og i samværs situtioner.
Der findes dem der mener at ADHD kan hjælpes ved at genfinde, genlære at lave strategier.. endvidre er man meget i tvivl om det er historien om hvem der kom først med hønen og ægget.
Det er muligt at man fødes med ADHD men det er også muligt at det er en mangelfuld lærings prosses i de tidlige år.
Under alle omstændighed vil en udredning af din søn være en god ide. gerne af en ERGOTERAPUT da de er gode til at vurdere det i de tidlige år. Psykologer er bedre når de er lidt ældre.
Alle kommuner har en Ergoteraput som du kan kontakte og få lavet en aftale med.
Det er dejligt at du selv får hjælp nu og kan finde både glæden og overskudet til at hjælpe din søn, godt gået!!
Tænk ikke på skyld, om du eller nogen har skyld i sønnens problemer. Se det som at det er noget der sker og er sket det kan du ikke ændre Tænk fremad på idag ,imorgen osv tænk positivt og med lyst til at ændre livet for jer to.
Tilsidst det lyder som om din søn er meget klog og det viser at han uanset hvad får lært ting han selv synes er spændene, brug det til at fastholde hans opmærksomhed, læs for ham, peg på ordene i bogen, spørg ham hvad han tror der sker på næste side .

mange hilsner alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.