"baby 9 måneder,amning og opstart dagpleje, samt nattesøvn."
Hej Lisbeth!
Min datter er lidt over 9 mdr. og skal starte dagpleje d. 1. maj. Hun er fra sidst i juni 2011.
Hun bliver lige nu ammet 2-3 gange om dagen: Kl. 04.30, kl. 13 og kl. 19.30 cirka.
Hun er godt i stand, og vokser og udvikler sig fint. Hun er begyndt at kravle for ca. 1 måned siden, og rejser sig ved alt. Og ellers en glad og smilende pige.
Mine spørgsmål lyder således:
- Hvornår er det mest normalt at amme, så hun kun får bryst 1-2 gange i døgnet, og måske bare om aftenen inden hun skal sove. Er det nok i hendes alder, eller er det bedst at vente til hun er ældre? Hun elsker at blive ammet, og jeg synes også selv det er hyggeligt..
- Jeg kan ikke få hende til at sove videre tidligt om morgenen, hvis ikke jeg giver hende bryst. Hun spytter sutten ud, og græder nærmest hysterisk indtil jeg tager hende op, og ammer hende. Så sover hun videre til ca. kl. 06.30. Vil hun på et tidspunkt bare sove videre, uden at jeg ammer hende, eller er det noget vi skal vende hende af med?
- For tiden sover hun MEGET dårligt om natten. Jeg er inde ved hende 4-10 gange i løbet af natten, og hun sover kun videre hvis jeg bliver siddende og holder hende i hånden. Sådan er det også når vi ligger hende til natten - Hun falder kun i søvn, hvis JEG sidder ved siden af hendes seng. Hvis jeg går, græder hun helt ulykkeligt, og er virkelig ked af det - Og min mavefornemmelse siger, at jeg ikke skal lade hende græde sig i søvn, men give hende den tryghed hun har brug for lige nu. Hun har ellers været SÅ god til selv at falde i søvn, men den sidste uges tid har det kun fungeret på den anden måde.
Har fået at vide, at det er fordi hun ved hvad hun vil, og "manipulerer" med mig og græder, fordi hun ved at jeg kommer ind og sidder ved hende, og at det er en dårlig vane - men noget siger mig, at hun ikke ville være så ulykkelig og græde med tårer, hvis ikke det er fordi hun virkelig ER ked af det, og lige nu har brug for sin mor - måske pga. seperationsfasen? Det er jo lige i hendes alder, at de gennemlever dette, ik'?
Håber du kan hjælpe 
Hilsen STN
Lisbeths svar
Kære STN.
Det lyder som o m du gør det helt rigtige med din lille pige, som snart skal starte dagpleje.
Du kan sagtens fortsætte en amning trods opstart dagpleje.
Med tiden kan du rykke den meget tidlige tår, til en morgentår, Give hende når du henter og inden nattesøvnen.
Amning er en meget god måde at give sit barn tryghed på,så en god ide at fortsætte med det, hvis du orker.
M.h.t. nattesøvnen, så græder din lille pige fordi hun har brug for dig/jer.Hvis du skal op så mange gange hver nat, så vil jeg anbfale at rykke hende ind til jer igen. hun er i en alder, hvor derer så mange påvirkninger, hun udvikler sig stærkt og de oplevelser bliver bearbejdet om natten.Hun er sikkert også igang med tandudbrud, og det gør ondt og giver gener.
Du kan sikre dig , om det er ørerne, ved at hæve hendes hovedgærde. hjælper det på søvnen, skal du have checket hendes ører hos en ørelæge.ærelæge.Væske i ørerne giver meget urolig søvn, for det trykker.
Ingen børn er manipulerende, udspekulerede, eller vil genere deres forældre.
Det vil jeg slå fast med syvtommersøm..
Hvis børn ikke bliver hørt af deres forældre mister de en grundlæggende tillid.Når børn græder, forsøger de at fortælle, at der er noget galt, som de ikke har mulighed for at fortælle på anden måde end at græde.og håbe på en reaktion af deres omsorgsfulde kærlige forældre.
Forældre lærer hurtigt, hvornår gråd betyder, mad, en tør ble, ensomhed, træthed, ubehag, ked af det hed, surhed, m.m.
Din pige græder sikkert også når hun nærmer sig noget farligt og du afleder hende til noget sikkert.
Gråd er et sprog for de små, og forældre lærer at tolke.Når de er syge kan det være svært, for så er der måske gråd hele tiden.
Den lillebitte brok derkan komme lige inden søvnen.er o.k Der kan man som forældre sagtens sige, ja du er så træt og nu skal du sove. lægge en hånd på brystet eller holde lidt i hånd, så barnet trygt kan overgive sig til søvnen.Det samme som når barnet protesterer over et eller andet. Gråd skal rummes, kærligt.mens barnet er i favn,
det blev langt alligvel er det så vigtigt at sige til dig. Du gør det så fint for dit barn og bliv endelig ved med det.Held og lykke med hende og hav en skøn påske.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
.
.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk