"baby 2 mdr afviser afviser brystet"
Hej Catrine.
Jeg har en dejlig lille pige på 2mdr og 18dage, hun vejer 6,8kg og er 64cm lang.
Jeg elsker at amme hende, og jeg føler vi får en tæt kontakt når vi hygger med at spise, MEN...
Den sidste månede har hun været sur og ked når jeg ligger hende til... der er ingen problemer om morgen eller formiddag, men eftermiddag og aften( hun sover natten igennem), blir hun sur og skriger hvergang jeg ligger hende til...
Så prøvede jeg at lade der gå længere tid før jeg lagde hende til, det hjalp lidt, for nu tager hun fat, sutter, men slipper så og skriger, tager fat, slipper, skriger, tager fat, slipper og skriger.... og sånt kan vi sidde længe, før jeg til sidst gir op og laver en flaske mme til hende... jeg syntes det er vildt ærgeligt at hun ikke vil spise hos mig iløbet a dagen, da jeg ser det som et tab for mig selv, at jeg ikke engang kan fodre mit eget barn, uden hjælp 
hva er det jeg gør forkert?
Kan jeg gøre noget for at få hende tilbage til mit bryst, så at sige 
M.V.H Linea
Catrines svar
Kære Linea.
Du gør da ikke noget forkert - du skal bare gøre mere af det rigtige, som du gør!! :-)
Jeg synes det lyder som om, at din datter ikke dier ofte nok hos dig, hvilket resulterer i, at du ikke laver mælk nok. Derfor bliver hun sur sidst på eftermiddagen/aftenen, fordi du simpelthen ikke producerer nok mælk lige nu. Dels fordi hun lægges for lidt til, og dels fordi du supplerer med en flaske.
Med den alder din datter har, bør hun blive ammet mindst 6-8 gange i døgnet (og nogle ammes endnu mere, og det er også normalt). Det er meget tidligt at sove om natten uden at blive ammet, når man kun er 2 mdr. Jeg tror simpelthen ikke at hun kan nå at die nok i løbet af dagen til at opretholde en tilstrækkelig stor mælkeproduktion. Det er udbud og efterspørgsel - så jo mere du lægger hende til, jo mere mælk laver du. Og hvis du giver flaske, laver du også mindre mælk.
Når man ammer om natten, vil man også producere ekstra meget mælk pga tilstedeværelsen af hormoner om natten.
Jeg synes derfor at du skal lægge din datter til mindst 1 gang om natten. Du kan sagtens lægge hende til sovende, bare hun er i den lette søvn, altså der hvor hun bevæger sine øjne og evt sin krop lidt. Babyer kan godt die i søvne!
Hiv nogle dage ud af kalenderen, hvor du dedikerer dig til at få en god mælkeproduktion op at stå. Læg dig gerne hud-mod-hud med din datter. Hermed producerer både du og din datter meget oxytocin, som er det hormon der er ansvarlig for mælkeproduktion, tilknytning og forelskelse (med mere).
Held og lykke med det - det skal nok lykkes! :-)
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk