Eksperthjælp: Hysterisk spørger kan vi ændre nej til ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

404 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. marts 2012

Alice Søderberg

"Hysterisk spørger kan vi ændre nej til ?"

Hej Alice,

Vi har en datter på1 ½år.

Hun trives rigtig godt i dagplejen, og også ellers sammen med andre børn. Vi har dog vores ture med hende om eftermiddagen. Jeg tror det er det der kaldes ulvetimen

Jeg er dog bare lidt fortvivlet, hun kan være super glad og lege rigtig godt med sig selv og far, indtil MOR kommer ind af døren, så starter den såkaldte time, ofte er den længere end en time... Vi kan dog for det meste aflede hende med forskellige ting, f.eks vindruer leg el. andet.

Men jeg kan bare ikke forstår hvorfor det altid er værst når jeg er der? Kan det være noget jeg gør forkert??

Når hun så får et nej, bliver hun jo vildt "hysterisk". og jeg holder altså på, når hun har fået et nej skal det ikke laves om til et ja.

I denne weekend har hun overnattet, en enkelt nat, ved hendes bedsteforældre, hun havde været i strålende humør indtil vi kom ind af døren, hun blev rigtig glad for at se os, men derefter startede hun med at være pylret

Håber du kan komme med råd til hvad vi kan arbejde med Eller skal vi mon bare acceptere hendes temperament, når mor og far er i nærheden?? Håber selvfølgelig at det er fase vi "bare" skal igennem

På forhånd tak for hjælpen!!

Alices svar

Hej, nej du er ikke hysterisk, blot ikke klar over hvorfor hun gør som hun gør , din datter på 1 1/2 år
Det her handler ikke om temperament men om datters måde at kommunikere når man ikke kan forklare sig anderledes.
Hun er i en alder hvor hun forstår lidt af rutinerne der foregår omkring hende, men hun kan ikke sig til og fra på det der foregår da hun endnu ikke kan forklare /forstå sine egne følelser endnu.
Det datteren gør opmærksom på er at jeres "ulvetime" skal ændres.
Hun ved at når mor kommer så skal der ske det og det. men det kan hun ikke overkomme da hun er "træt"
Så det I skal er at ændre på vaner i familien f.eks;
Hun får lidt mad af far når hun er hentet i dagplejen (yougurt, banan grød eller lign (som skal være lødig mad).
Når mor kommer hjem er det mor og datter hygge stund og far laver mad til de voksne (og datteren)
Det er vigtigt at fordele de "hyggelige" stunder mellem forældre for at skabe en balance børnene kan overskue.
Til spørgsmålet om "pylrethed" børn bliver pylret af to grunde
1 fordi de er usikker på hvad der nu skal ske.
2. fordi de er trætte.
Ved begge ting er det vigtigt med ultra korte informationer som fortæller hvad der nu skal ske;
NU SKAL VI PAKKE SAMMEN OG TAGE HJEM.
NU ER DU TRÆT NU SKAL VI HJEM
Bedsteforældre skal informere barnet så det er forberedt ; nu kommer mor og far og henter dig!
Til spørgsmål om at ændre nej til ja;
Når barnet er så lille er disse ord ikke relevante.
Når et barn i denne alder giver udtryk for noget du ikke synes, så lad være med at sige nej, vis istedet for hvad hun må få. eks hun vil have kage du siger vi spiser ikke kage nu, du må få.......
så omstilles hendes behov til det du viser hende.
held og lukke
Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.