"Martinasen-p hvordan vender man tilbage til hverdag efter sygdom"
Hejsa Alice
Vi har lige haft en ordentlig omgang sygdom som indeholdt en stor forkølelse, skoldkopper samt en bronkitis hoste. Det har taget hårdt på min datter, da hun knap er 5 mdr gammel. Så som du kan regne ud, har hverken hun eller jeg sovet i 3 dage - ej heller om dagen. Det hele er dog ved at være på retur, hviklet er en kæmpe lettelse.
Mit spørgsmål lyder så, hvordan vi kan få den gode gamle rutine tilbage, som vi havde før sygdommen?
Før blev hun lagt i seng mellem kl 18.30-19 og sov ca til kl 02, hvor jeg ammede hende. Derefter vågnede hun igen omk kl 05, hvor hun blev ammede. Og til sidst stod vi op ca kl 07.. I løbet af dagen sov hun 2-3 timer til formiddag og ca 2 timer til eftermiddag. Den rutine, vil jeg gerne have tilbage.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig. Jeg ser frem til at høre fra dig.
På forhånd tak!
Alices svar
Undskyld det sene svar
Som tiden er gået har det nok løst sig selv, men måske kan svaret hjælpe andre forældre.
Når vi eller vores børn bliver meget syge eller oplever ting i livet der vender op og ned på tingende så vil man altid havne et nyt sted bagefter.
det kaldes udvikling, Så du og din datter vil stå med nye og passende vaner bagefter som passer jer bedre.
Det som man skal hæfte sig ved er at barnet får den søvn som passer til alderen indefor et døgn,fordelt på den måde der er helt unikt for hvert barn.
For I de første 2- 3 år vil rutiner ændre sig hele tiden, hver gang man tænker nu går det fint så sker der en udvikling som ændre det hele.
Grunden er at barnets udvikling er SÅ fantastisk hurtig i denne periode. Derfor kan man reelt ikke holde fast i rutiner ret længe af gangen. Dette er en udfordring som forældre der er meget belastene fordi den er uforusiglig, det handler om det enkeltes barns udvikling som flytter sig hele tide i denne periode.
Som forældre er det en rigtig god ide at se det som en positiv indstilning for at ændre sig selv for fastlåste mønstre til at være i nuet og opleve barnets udvikling og evner.
God oplevelses rejse med dit barn
Alice Søderberg
Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:
Pædagogiskforældrerådgivning.dk