"Hvad kræver ICSI og IVF mht. donortype?"
Hej Lene
Min mand og jeg skal i gang med fertilitetsbehandling lige om lidt, og vi står nu og overvejer anonym eller ikke-anonym donor, da det højst sandsynlig er den vej, vi skal. Vi skal enten i ICSI- eller IVF-behandling.
Vi mangler bare noget fakta, som er svær at finde. Vi har fundet ud af, at der kun bruges anonyme donorer i det offentlige, men at man selv kan vælge i privat regi.
Nu er jeg alligevel kommet i tvivl, for jeg synes engang at have hørt, at man ikke kan vælge mellem de to donortyper i ICSI og IVF? Er det rigtigt? Hvis det er rigtigt, gælder det så både offentlige og private klinikker?
Lenes svar
Kære Anonyme,
den nuværende lovgivning er under revision, så I skal følge med i pressen, og forhøre jer om den aktuelle status hos den fertilitetslæge som I får kontakt med.
Indtil videre er det sådan, at hvis fertilitetsbehandlingen kræver en læge, må der kun benyttes anonym donor. De behandlingsformer som du nævner foretages kun af læger og kræver derfor anonym donor - både i det private og i det offentlige.
Der findes en gylden middelvej, og det er at benytte en anonym donor med en såkaldt 'udvidet profil' fx. gennem European Spermbank.
Held og lykke med det!
Kærlig hilsen
Lene
Lene tilbyder individuelle samtaler og skræddersyede forløb for kvinder, der har svært ved at få indfriet deres ønske om et barn, og for kvinder, der har valgt eller er i gang med at få et barn alene.
Se Lenes hjemmeside: Ønskebarn.nu