Eksperthjælp: 8 måneder ,udvikler sproget sig normalt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.137 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. marts 2012

Lisbeth Jess

"8 måneder ,udvikler sproget sig normalt "

Kære Lisbeth

Jeg har en dejlig datter på 8,5 måneder som ifølge min egen sundhedsplejerske udvikler sig helt normalt, omend i den lidt langsomme ende af spektret.

Min datter nærmer sig de 9 måneder og er i fuld gang med at lære at kravle. Hun er fint oppe på alle fire, men kommer frem ved at krybe henover gulvet. Hun øver sig i kravlestillingen dag som nat, så det optager meget af hendes tid:-)

Det der bekymrer mig lidt/meget er hendes sprog. Hun er stadig ikke begyndt at pludre i stavelser. Hun pludre fint, men stadig kun med b-lyde og grrr-lyde. Det skal nævnes, at hun heller ikke hviner og skriger. Hun griner dog meget og skriger hvis jeg skriger først. BOEL-prøven bestod hun i sidste uge, så jeg tænker ikke, at der er noget med hendes hørelse? Hun reagerer på sit navn, på lyde og på vores stemmer. Hun vender sig også om for at finde lydkilden. 

Det skal måske lige nævnes, at hun er født med lidt lav vægt (2490 g), men til tiden ( 12 dage før tid) Fødslen gik hurtigt og fint - uden komplikationer. Tiden op til var dog lidt hård for hendes mor, som var til scanning 2 gange om ugen for at tjekke vægt og gennemstrømning, hvilket nok er med til at øge bekymringerne hos mig nu. Min datter følger nu sin egen lille kurve, og måler nu 71 cm og vejer 7,9 kg. 

Hvad tænker du om hendes sprog? Jeg taler meget med hende, sætter ord på alting, og synger meget for hende. Hun svarer næsten altid igen med lyd - dog kun med en enkelt a-lyd. Derudover går vi til salmesang og rytmik. 

Er der mon grund til yderligere tjek af min datter, eller er hun mon bare for travl optaget af det motortiske lige nu? Min læge, som ikke ligefrem er den pyldrede type, svarer altid med, at børn er forskellige, så jeg har ikke talt med hende om min bekymring. Hvornår er deadline for sprogtilegnelsen? Hvornår SKAL stavelserne være på plads? Og hvad andet end hørelsen kan være problemet?

Håber du kan hjælpe med et godt råd? På forhånd tak:-)

Mange hilsner

Lise

Lisbeths svar

Kære Lise!
Duer bekymret for om din datter udvikler sig sprogligt som hun skal.

Du har nok ret, du var meget bekymret til slut i graviditeten, hun var lille har udviklet sig som hun skal.,alligevel lurer din bekymring.,

Når jeg læser din sundhedsplejerske er tilfreds med både vægt, trivsel. motorik og Boel prøven er fin, så er jeg ikke bekymret.
Du beskriver grundigt alt det du gør med dit barn, i leger, syn ger, går til rytmik, og jeg læser at kontakten er fin.

Hun øver sig i kravleriets svære kunst, og deter nok, det der lige nu fylder mest hos hende.

Hun pludrer, griner og aber sikkert efter dig når du snakker, alt deter helt normalt. Det første år lagres en masse begreber og ordbeskeder i barnet... lige nu er det vokalerne der kommer, Lidt senere kommer konsonanterne til. Omkring 1 års alderen siger de fleste børn et par enkelte ord..
Og ja børn er så forskellige, nogen børn snakker og i starten er det sort snak, Andre børn siger kun enkelte ord, indtil de lige pludselig som 2 årige begynder at sige sætninger.

Som forældre er tålmodighed en vigtig ting, . Vi vil så gerne vore børn det bedste og vi sammenligner med andre børn .så deter let at blive bekymret.

Jeg vil anbefale dig at tage den med ro.Nyd dit barn, fortsæt med alle de gode ting du gør, og fryd dig over hendes udvikling.Hun udvikler sig som hun skal i sit tempo

Hvis hun har været meget forkølet, så få en ørelæge til at checke ehndes ører, så du kan blive rolig.
Held og lykke med hende fremover.
Håber dette gir dig lidt ro, ellers skriv igen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.