fande dette på minmave.dk - tænkte nogle evt kunne bruge det... er en direkte kopi, så hvis det står rodet eller om der er fejl må i altså ikke hænge mig op på.

Regler for salg af kager fra eget hjem - part two
.Nu tog jeg mig så endelig tid til at ringe til fødevarestyrelsen for at få klarhed over reglerne og her er hvad jeg fik at vide:
Du må gerne lave kager i dit eget hjem og sælge til andre, det må bare ikke være din levevej og du skal vide at du selv har ansvaret for en god køkkenhygigejne og at folk ikke bliver syge af dine kager, og du skal selv svare skat af det du har som overskud ,hvis du tjener på dine kager.
For få år siden var FVST udsat for mange henvendelser fra borgere som anmeldte hinanden på kryds og tværs og de måtte indse at de overhovedet ikke havde tid og mandskab nok til at kontrolere alle disse henvendelser, så de lavede en ny regl som hedder en bagatelgrænsen og den kan du læse om her:
(især fra punkt 6 og nedefter, vedrører os kagetosser).
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=http %3A%2F%2Fwww.altomkost.dk%2Fnr%2Frdonlyres%2F7a965 1f7-85a6-48f2-86ce-06bbd6dfad0f%2F0%2Fvejl_privats f%C3%A6re_bagatel.pdf&source=web&cd=1& ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.foedevarest yrelsen.dk%2FSiteCollectionDocuments%2F25_PDF_word _filer%2520til%2520download%2F04kontor%2FVejl_priv atsf%25C3%25A6re_bagatel.pdf&ei=smdLT_-EHY_Jsw bZnuClAQ&usg=AFQjCNHORV40PBoOWOFyR0EPhnpymyIZO A&sig2=yBX6L-C7qrI9bL3gyDNkFQI dag kører de ikke ud og smider om sig med bøder som de gjorde for få år siden, hvis man bare holder sig til de nye regler.
Så gem dine kvitteringer som dokumentation og oprethold en god køkkenhygiejne, så har du ikke noget at være nervøs for.
Har dog lige et par råd fra mit eget køkken når jeg skal bage kager:
•Hund og kat bliver jaget udenfor og der støvsuges og vaskes gulv i køkkenet.
•Jeg rydder alle mine køkkenborde og spritter dem af.
•Jeg giver altid alle bær et opkog.
•Jeg har et ekstra køleskab, kun til kager, så kagerne ikke optager lugt fra andre stærke madvarer.
•Jeg har små bøtter med låg som jeg opbevarer med lidt af alt det som jeg putter i kagen. d.v.s en teskefuld af hver slags fyld. Et stykke af bundene. lidt af smørcremen. lidt af bærerne og nogle små kugler af det jeg har pyntet med. Dem opbevarer jeg i køleskabet i 2-3 dage efter at jeg har afleveret en kage, således at hvis nogen bliver syge, har jeg en prøve at alt det jeg har brugt, så man kan undersøge om bakterierne virkelig kommer fra min kage eller om dem der er blevet syge har spist noget andet.
Det syntes jeg er meget vigtigt at gøre da det kan blive en meget dyr affære hcis du skal betale erstatning, så det er en god ide hvis du vil rense dig selv for mistanke, eller hvis det uheldigvis skulle stamme fra dit køkken, så kan man hurtigt finde fem til kilden, da du jo ved hvor du har handlet dine varer.(husk at gemme bonnen).
Regler for salg af kager fra eget hjem...fortsatSå fik jeg igen ringet til FVST og fik oplyst at man IKKE skal have et certifikat i form af et hygiejnekursus.Det er KUN hvis det er din levevej.
Som privat kagebager må du max.10 gange om året tage ud til diverse offentlige arramenter og sælge dine kager derfra.
Det anses for en erhvervsmessig levendesmiddelforratning hvis du har et årligt salg af kager for over 50.000 kr. før moms. Så SKAL du have et godkendt køkken og et hygiejnekursus. Og hermed følger et ukendt antal uanmeldte besøg af fødevarekontrollen hvert år, grundig obligatorisk egenkontrol og risikoanalyse, en smily ordning og en registrering hos nærringsstyrelsen.
Dette skal så IKKE forstås som at du må sælge kager i din fritid op til 49.999 kr.
Her er det en skønssag fra FVST om din kageaktivitet holder sig over eller under bagatelgrænsen. Men som jeg hørte det, så hvis du har et fuldtidsjob og laver dine kager i din fritid, så er det yderst sjældent at man vil agere ( ikke dyneløfter - men "kageløfter" )
BEMÆRK : DISSE OPLYSNINGER HAR JEG FÅET TELEFONISK OG DET MESTE AF DET, KAN DOKUMENTERES I LINKET TIL FVST. I STARTEN AF DENNE TRÅD. RESTEN ER EN FORM FOR GRÅZONE, OG JEG VIL IKKE KLANTERES FOR DET SKREVNE. ER DU I TVIVL, OM DIN STATUS SOM KAGEBAGER ER INDENFOR ELLER UDENFOR BAGATELGRÆNSEN, SÅ KONTAKT VENLIGST SELV FVST. OG FÅ FASTLAGT DIN STATUS.
!