Eksperthjælp: baby 3 mdr vil ikke amme om dagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.614 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. februar 2012

Catrine Hansen

"baby 3 mdr vil ikke amme om dagen"

Hej Catrine

Jeg skriver da jeg er meget frustreret over amningen af min datter på 14 uger. Hun har de seneste 5 uger  blevet mere og mere utilfreds når hun skal ammes om dagen. Hun spiser ganske kort og begynder så at skrige. Dette bevirker at hun kun sover ganske korte lure i løbet af dagen og hurtigt bliver ked af det og skriger. Hvis jeg ligger hende til brystet og hun ikke vil spise, bliver hun sur og er meget svær at trøste igen.

På nuværende tidspunkt spiser hun ca 3 gange 2 minutter i løbet af hele dagen ( fra 06.00 til 22.00). Hun vil gerne spise om natten, hvilket hun naturligt nok også gør da hun ikke får ret meget mad i løbet af dagen.

Jeg har prøvet forskellige ammestillinger, samt at skærme hende så hun ikke får andre indtryk under amningen. Dette hjælper heller ikke.

Hun tager fint på, men problemet er bare at jeg som mor ikke kan blive ved med at holde til at være vågen det meste af natten. Vi har prøvet at malke min mælk ud og give hende det i en sutteflaske. Dette resulterer i den helt store skrigetur, så det er heller ikke nogen succes.

Håber du kan komme med et godt råd.

Hilsen Lotte der snart ikke har sovet i 3 måneder :-(

Catrines svar

Kære Lotte.

Jeg kan godt forstå at det er frustrerende, når man ikke kan få lov at sove som man plejer. Og frustrerende, at ens barn virker utilfreds ved brystet.
Det lyder dog som en meget klassisk problemstilling for en baby på hendes alder. Nemlig, at hun er blevet meget mere bevidst om verden omkring hende, og det kan gøre det svært at fastholde koncentrationen ved brystet. Jeg hæfter mig især også ved, at hun ammer problemfrit om natten - det er netop fordi der her er ro og fred, mørkt og stille.
Du skriver at du har prøvet at skærme af for indtryk om dagen, og at det ikke hjælper. Det kan være at du skal skærme endnu mere af. Gå ind i soveværelset, gør det lidt mørkt, og læg dig evt. ned og am hende. Prøv at sige til dig selv, at din datter er inde i en sund og naturlig udvikling, og hun vil snart amme godt og problemfrit igen. Din datter kan helt sikkert mærke din frustration - og det smitter. Derfor er det nok blevet en dum spiral i er kommet ind i: hun skal lægges til, du er anspændt omkring det på forhånd (måske bliver din nedløbsrefleks påvirket af det), din datter mærker dine frustrationer, smittes af dem, og bliver ked af det ved brystet. Derfor: du må vende tankerne til nogle positive. Din datter er sund og rask, trives og tager på. Du gør det super godt! Det er en lille periode I skal igennem, så bliver det bedre og nemmere.
Jeg ved godt det kan være nemt at sige, og jeg ved at det er hårdt at være i, men du må ikke give op! Få hjælp til de praktiske ting derhjemme - lad tingene flyde lidt, og prøv så at slappe af så godt du kan.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.