Eksperthjælp: Heldige Nikita har et begavet barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

550 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. februar 2012

Alice Søderberg

"Heldige Nikita har et begavet barn"

Hej, jeg skriver fordi jeg står i en ret frustrene situation som mor.. 

Det handler om opdragelse. Jeg har en søn på 11 måneder som er meget fremme i skoene og yderst intelligent! Han kAnne kravle da han var 7 måneder og gå da han var 10 måneder for slet ikke at tale om alle de andre ting han kan, hvilket er skønt.. Men han suger tiL sig! 

Lige nu har jeg nogle opdragelses problemer med ham,  han er neget temperamentsfuld og kan virkelig blive hidsig, hvilket er en dårlig cocktail med at han osse laver meget ballade, det kan fks være han går hen og leger med hundens vand eller roder i toilettet, når jeg sÅ går hen og tager ham væk og siger nej, stikker han i det vildeste skrig og slår og spjetter helt vildt hvor efter han begynder at hyle, er begyndt at være ttræt af han opføre sig sådan hver gang han ikke f

Alices svar

Kære Nikita, du er så heldig at have et begavet barn.
Det man må huske på er, at det kræver lidt andre udfordringer end andre børn.
Når disse børn er under stimuleret vil de hævde sig ved magt kampe og vrede/ utilfredshed.
Så du skal følge med hans udvikling ikke hæmme den, se helt bort fra hvad han skal og ikke skal i denne alder han til hver en tid har.
Giv ham de udfordringer der passer til et ældre barn.
Her er faren så også, at selvom vi stimulere så må vi ikke regne med at hans forståelse/ følelser og begavelse er på samme niveu.
Det betyder at du skal give ham udfordringer hvor han søger hen ;
for tiden er det vand (hundens vand, wc og lign)
Så du skal lade ham udforske det under kontroleret form
F.eks lege længe i badet, gå til baby svømning, lege med kop og kande (selv hælde op fra en flødekande i et lille glas f.eks portvinsglas størrelse som er gennemsigtig ) så han kan se hvad han laver .Dette kan sagtens lade sig gøre ved måltider.
Hans vrede er ikke rettet mod dig men mod hans lyst til at lære nyt, som bliver hæmmet.
Vælg altid at vise ham hvad-hvordan han må udforske istedet for at sige nej.
Du er meget heldig, for takler du det fornuftigt og giver ham udfordringer vil han blivet et meget glad og lykkeligt barn.
Husk at give ham legetøj med udfordringer og muligheder og ikke alt det færdige legetøj.
giv ham mulighed for at sanse (lær ham at lugt til ting f.eks madvare, frugt osv)
lær ham at lytte efter lyde, fugle,biler osv
lær ham at smage og skelne
lær ham at føle (hårdt, blødt, ru,glat) og sæt ord på.
held og megen tillykke til jer begge det er så dejligt at høre om disse børn
Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.