"baby på 3 uger vil amme hele tiden"
HejMin datter vil have bryst hele natten!!Jeg har en pige på 3 uger+2 dage hvor amningen gik fint den første 1,5 uge , der kom hun på ca op hver 2 time om natten..Her på det sidste har hun haft mange dage hvor jeg fx sidder og ammer fra 21-03 om natten hvor hun bar ikk vil give slip inden ., da begynder hun pog græde.. Og sut vil hun ikk have hun er udelukkende interesseret i mit bryst og jeg kan se at hun indtager mælk når det er.. Mit problem er bar at jeg kan simpelthen ikk holde til at hun ligger ìg sutter nærmest hele natten ., for når hun har fået de mange timers mælk og jeg tror nu kan jeg sove da kommer hun stadigvæk op med 1-2 timers interval for at få mere mælk..,Det har hun gjort sådan hver anden dag på det sidste.. Pm dagen tar hun ca hver anden time også..Mit problem er jeg bliver så udkørt og svimmel af at sidde med hende nærmest hver nat hele natten.. Jeg bliver frustreret og får meget ømme brystvorter af det .. Nogen nætter sidder jeg og græder når hun står op da jeg ikk engang har kræfter til St åbne mine øjne.. Hva kan dette skyldes ?? Og hva synes du jeg skal gøre ?? Vi har overvejet at måske supplere med erstatning om aftenen for jeg kan simpelthen ikk holde det ud mere.. Er det en løsning ??Håber du kan hjælpe mig
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå dig når du synes det er hårdt, for det ER hårdt at få en amning op at stå. De første uger (hvor mange er svært at sige, men mindst 3 uger) er en tid, hvor mælkeproduktionen skal ordentligt igang så den tilpasser sig til barnets behov. Nogle babyer vil ammes meget hyppigt i starten, og det er meget hensigtsmæssigt, for mavesækken er meget lille og modermælken letfordøjelig. Det er derfor normalt for en lille baby, at ville ammes hver 2. time.
Når det er sagt, er det selvfølgelig vigtigt at se på, om din datter har ordentligt fat. Hun skal ligge rigtigt ved brystet, og holdes igang hvis hun falder for hurtigt i søvn og bare sutter uden at drikke. Det vil være en god ide at amme liggende om natten, så føles det ikke så hårdt. Der er desuden lavet studier der viser, at kvinder der ammer har en søvnkvalitet der er meget bedre end kvinder der ikke ammer, så selv om man vækkes hyppigt, er den søvn man får rigtig god. Det mælkedannende hormon oxytocin gør desuden, at man bliver træt, hvilket er en af forklaringerne på ovenstående undersøgelse.
Jeg vil foreslå at du får din sundhedsplejerske til at se på hvordan din datter ligger når hun ammes. Du skriver nemlig, at du får ømme brystvorter, og det er til dels noget de fleste kvinder oplever, men man skal jo ikke acceptere en smerte, især hvis den kan afhjælpes med en bedre sutteteknik.
Jeg synes bestemt ikke at du skal give din datter modermælkserstatning. Det er selvfølgelig helt og aldeles jeres valg, men du skal vide, at mælkeproduktionen vil falde når man begynder at supplere med erstatning. Det kan også give ondt i maven hos din datter, da erstatningen er sværere at fordøje.
Få en snak med din sundhedsplejerske, eller ring til en ammerådgiver for at snakke tingene igennem i lidt flere detaljer, for det lyder bestemt som om du har brug for en hjælpende hånd for at amningen kommer til at fortsætte på en rigtig god måde, både for dig og din datter.
Held og lykke med det.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk