Eksperthjælp: hvornår skal man skifte bryst under amning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.823 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. februar 2012

Catrine Hansen

"hvornår skal man skifte bryst under amning?"

Hvordan ved jeg om min datter er færdig med at spise ved et bryst?

Jeg har hørt at når hun afviser brystet skal man tilbyde det andet, men hvordam ser sådan en afvisning lige ud??

Hvis jeg lægger hende til igen ved det samme kan hun altid få lidt mere ud.. Nogen gange kan hun spise op imod en time til halvanden ved samme bryst (indimellem afbrudt af et bleskift eller en 3 minutters powernap).. 

Hvornår skal jeg tilbyde hende det andet bryst istedet? Kan jeg være sikkker på at hun har fået nok af den fede mælk inden jeg skifter??

Catrines svar

Hej og tak for dit spørgsmål.

Dét du spørger om, er noget mange ammende mødre ofte tænker på.
Man kan i princippet ikke helt vide, hvornår ens baby er helt færdig ved ét bryst, men man kan gøre som du gør, og tilbyde det samme bryst 1-2 gange i træk (under samme måltid).
Brystet kan aldrig tømmes helt, da mælken hele tiden gendannes - også under amningen. Men de fleste gange vil ens barn alligevel nå til et punkt, hvor brystet afvises. Når du ikke oplever dette, og din datter således kan blive ved med at spise så lang tid ved samme bryst, så vil jeg mene at hun ligger og sutter for hyggens skyld, og ikke så meget for at få mælk.
Det er lang tid at ligge ved samme bryst, og jeg vil derfor foreslå, at din datter ligger ca 20 min. ved det første bryst før det næste tilbydes. Når hun ligger de 20 min., bør hun sutte effektivt det meste af tiden. Det er dog helt normalt med små pauser - bare de ikke bliver for lange, så bør du tage din datter fra, se om hun vil bøvse, trænger til at blive skiftet e.l., og så tilbydes samme bryst igen. Falder hun igen hurtigt hen, så prøv det andet bryst. Hvis hun sutter effektivt ca 20 min, så er jeg sikker på at hun også har fået den fede mælk.
Nogle gange vil det være nok med ét bryst og andre gange vil hun gerne die fra begge. Det kan sagtens variere hen over døgnet, idet mælkens sammensætning er forskellig hvornår på døgnet det er.
Det er også normalt at ens barn vil die meget ofte og meget længe om aftenen. Hér er mælken federe, og der er mindre mængde end f.eks. om morgenen. Derfor kan man godt synes at man ikke bestiller andet end at amme om aftenen. Men det er altså helt normalt, og ikke et tegn på for lidt mælk.
Håber det var svar nok, ellers skriv igen.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.