Eksperthjælp: 5(8) måneder vægrer sig mod maden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. februar 2012

Lisbeth Jess

"5(8) måneder vægrer sig mod maden"

Hej!

Jeg har et spørgsmål angående min 5 md. korrigerede datter (8 måneder gammel kom 13 uger for tidligt).

Hun har et meget avers forhold til mad og til sin mme. HUun nægter flasken, medmindre det er nat eller hun er meget træt. HUn kom hurtigt over på grød, kartoffelmos etc og er nu også begyndt at få lidt kød, rugbrød etc. MEN! hun har desværre lange perioder hvor hun ikke gider mad. Jeg ved hun ikke skal presses, så jeg tilbyder hende over flere gange. Nogle dage kan hun så spise meget for så at vende tilbage til det akavede spisemønster.

Hvordan kan det være et barn pludselig nægter sin flaske og faktisk ikke gider spise og drikke?

Har du kendskab til børn der har perioder op til 2-3 uger hvor maden er en kamp?

HVor længe kan et barn klare sig på meget lidt fast føde samt max 400 ml mm i døgnet?

Min datter er ellers glad og uvikler sig fint, så hun får jo nok det hun skal have. Men jeg har brug for at vide om der er andre der oplever dette så markant?

Lisbeths svar

Kære Fru Hansen!
Selvom du skriver at din datter trives fint og udvikler sig som hun skal, så er du bekynmnret over hendes madindtag.
Jeg formoder hun følger sin vækstkurve.?

Når de små nægter at indtage mad sætter det en masse følelser igang i os forældre.
Mad er lig med liv, og vækst, så når de vægrer sig kommer der både bekymring og frustration. For hvorfor?
Er det mig/os som mor og far, der ikke slår til, er maden ikke god nok, er der et eller andet galt med barnet.?
Deter nogle af de spørgsmål du sikkert tumler med.
Hun kom meget for tidligt så du har sikkert været meget bekymret i starten og nu hvor hun udvikler sig fint, så skulle det med maden jo ikke være et problem, vel?
Alligvel er der perioder hvor børns appetit er springende, og du gør det helt rigtige, ikke presse, kun tilbyde.

Sørg for at måltiderne er så harmoniske som muligt, lad hende selv hjælpe med, Hun er sikkert klar til en ske med mad, og så putter hun i mund, om ikke andet sine fingre som hun lige har dyppet i tallerkenen.
Hvis hun ikke vil flasken om dagen, så giv MMe i kop, så småtspisende som hun er, skal hun ikke have vand.

Tandudbrud, forkølelse, blister og svamp i munden, hård mave kan give spiseproblemer. Du må undersøge, om det kan være noget af det.

Du får vel sundhedsplejerske besøg nu her, få en god snak med hende. Jo mere ro du får, jo mere kan du slippe dine bekymringer.
Det aller vigtigste er at se på dit kære barn, om hun er glad og trives som hun skal .

Hvis ja til det så kan du slappe af,

Håber dette giver dig lidt ro.
held og lykke fremover.
Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.