"Flyvning og graviditet"
Hej
Jeg skriver fordi jeg står i en situation hvor jeg skal ud og flyve, på det tidspunkt jeg skal flyve er jeg i 14. uge. Jeg har læst flere steder at der intet skulle være i vejen for at flyve hvis man ingen komplikationer har - hvilket jeg ikke har haft (har ikke blødt eller på nogen måde). Dog bekymrer jeg mig lidt alligevel og har brug for at høre fra en "professionel" at man godt må flyve. Flyveturen varer max. 45 minutter - og turen skal flyves 2 gange på samme dag - dvs. en samlet varighed på max. 1½ time? (Vi skal til KBH grundet et tandlægebesøg) Jeg drikker dagligt mellem 2½-3 liter væske - hovedsagligt vand, og tænker at det med blodpropperne i benene ikke bør være en fare, da det ikke er længe jeg skal sidde stille? Efter flyveturen skal jeg være ude en hel dag, og gå temmelig meget - dvs. jeg får bevæget ben og krop, samt masser af frisk luft?
Bør jeg bekymre mig, eller kan jeg slappe af og nyde turen til staden?
Pias svar
Hej du
Du kan flyve helt trygt og roligt!
Der er kun en meget begrænset risiko for blodpropper og på sådan en kort tur er den mikroskopisk. På længere ture kan man forebygge med støttestrømper.
Grunden til at man ikke kan flyve i slutningen af graviditeten er egentlig mest for flyselskabernes skyld. Det er dyrt at vende om eller lande uplanlagt hvis fødslen går i gang i luften.
Hovedreglen er at fra 36. uge skal man have en lægeerklæring.
Ved oversøiske rejser er det allerede fra 28.uge men der kan være forskel fra de forskellige flyselskaber.
Held og lykke!
Varme hilsner fra Pia
Pia’s ultimative fødselskursus ”Bliv mor – helt trygt uden frygt” kan du finde på
www.motherbynature.dk Her finder du også masser af inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd til en tryg og naturlige graviditet og fødsel.
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld