"11 måneder, startet dagpleje,.Er begyndt at være meget grædende om aftenen."
Hej Lisbeth
Vores 11 mdr. gamle søn er startet i dagpleje for en lille måned siden. Den sidste uge, er han en del gange vågnet op hen på aftenen og har været helt ulykkelig. Han vil hverken have sut, klud eller sin mor. Det eneste, der hjælper er at gå med ham ud af soveværelset. I aften gælder det endda også da han skal puttes, selvom det ellers plejer at gå meget nemt med et 5 min.'s putteritual og så god nat. Jeg er selvfølgelig klar over, at det nok er en reaktion på dagplejen, men hvad gør vi? (Det går meget fornuftigt i dagplejen, selvom han er ked af det, når han bliver afleveret)
Venlig hilsen Den bekymrede mor.
Lisbeths svar
Hej!
Det er klart du bliver bekymret, for hvor din søn før var let at putte til natten, er han nu ulykkelig og svær at trøste.
Duer selv obs på om det kan være en reaktion efter start i dagplejen.
Det kan det godt være, dog kan det også være andre ting.
tænder,ondt i ørerne f.eks.
I dagplejen kan du spørge ud om rutinerne. Hvor længe græder han, hvor meget leger han, griner han, og er han glad resten af dagen. spiser han, hvornår sover han?
Han er formentlig stadig på 2 gange søvn om dagen, elller er han er gået over til en gang sammen med de andre?Hvis kun en gang er det måske ikke godt for ham.
Har du mulighed for at blive lidt om morgenen og sætte ham lidt igang, nogen børn har brug for en lidt længere aflev ering.
Blev han introduceret stille og roligt til dagplejen?.
Har han meget lange dage?.
Efter en måned mener jeg, han har opb ygget så tæt relation til dagplejen, at han vil være så tilfreds med hende, at han ikke mere græder hver dag.
Deter så sorgfuldt at skulle aflevere et grædende barn, også selvom du ved han holder op.Når han så også græder om aftenen, så er der noget han ikke trives med.Og hvad kan han ikke fortælle jer,andet end han græder.
Så I må igang med en snak med dagplejen. Hun kan få hjælp af den pædagogiske konsulent.Så jeres barn kommer til at trives endnu bedre.
Passer kem ien, mellem barn, dagplejen og forældrene? Det spørgsmål kan I også stille jer selv.
Håber du kan blive inspireret til at finde årsagen til jeres barns utilfredshed.
held og lykke med projektet.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk