"lille Elias"
hej,
Jeg har en søn på 3,5 måned som jeg tror har seperationsangst.Han græder når han ikke kan se far eller mor. Han græder når han bliver lagt ned i barnevognen og han derfor igen hverken kan se mor eller far. Når der en sjælden gang kommer besøg af bla. bedsteforældrene græder han når han ser dem. Der går lang tid før han "vænner" sig til dem og far eller jeg skal være et sted i lokalet hvor han kan se os.Det skal lige siges at vi bor i Malmo mens hele famiien bor i København, og vi er nye i Malmo og får derfor sjældent besøg så Elias er ofte alene med far og mig- og er vant til ro og fred og masser af kontakt til far og mor. Familien i København presser meget på om at vi skal komme på besøg hele tiden gerne med overnatninger så de kan være sammen med Elias som er det første barnebarn i familien.
Men det er i forvejen så besværligt at rejse med barnevogn i Øresundstoget også med Elias som tuder hysterisk såsnart han kommer ned i barnevognen og ud for en dør. Familien har lidt svært ved at forstå dette og jeg føler at jeg hele tiden skal retfærdiggøre mig selv overfor dem mht. mit valg om at blive hjemme med Elias. Det skal også lige siges at da han er det første barnebarn er både bedsteforældre og mostre ekstremt glade for ham og vil alle bære og lege med ham.
Mit spørgsmål er, er jeg bare en rigtig pylremor som skal lære at give lidt slip
Hvordan kommer Elias bedst over seperationsangsten hvis det er det der er tale om
Alices svar
Først tror jeg at I skal få undersøgt om lille Elias hørelse er ok.
Det kan nemlig give disse symptomer.
Hvis det viser sig at det ikke er det, så må i have ham ud i livet via en mavesele. gå tur med ham, køb ind med ham og gå i parken med ham. Mange små ture. Efter en periode kan han vendes i maveselen så han kan se ud på alt det der sker omkring ham.
Til jer må man også sige at Elias er endnu meget lille og det er nyt for jer og selvfølgelig er I alle trætte. På et eller andet tidspunkt vil det føles fint at tage afsted med Elias til familie besøg og så er det fint at de har lidt længre tid sammen, men dette halve år som nybagt forældre må man gerne tage roligt. Så må familien besøge jer istedet for.
Jeg synes ikke du pylre men du tager det seriøst og meget fint
venlig hilsen alice Søderberg
Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:
Pædagogiskforældrerådgivning.dk
Anmeld