"3.5 måned græder når han ikke er hos mor og far"
hej,
Jeg har en søn på 3,5 måned som jeg tror har seperationsangst.Han græder når han ikke kan se far eller mor. Han græder når han bliver lagt ned i barnevognen og han derfor igen hverken kan se mor eller far. Når der en sjælden gang kommer besøg af bla. bedsteforældrene græder han når han ser dem. Der går lang tid før han "vænner" sig til dem og far eller jeg skal være et sted i lokalet hvor han kan se os.Det skal lige siges at vi bor i Malmo mens hele famiien bor i København, og vi er nye i Malmo og får derfor sjældent besøg så Elias er ofte alene med far og mig- og er vant til ro og fred og masser af kontakt til far og mor. Familien i København presser meget på om at vi skal komme på besøg hele tiden gerne med overnatninger så de kan være sammen med Elias som er det første barnebarn i familien.
Men det er i forvejen så besværligt at rejse med barnevogn i Øresundstoget også med Elias som tuder hysterisk såsnart han kommer ned i barnevognen og ud for en dør. Familien har lidt svært ved at forstå dette og jeg føler at jeg hele tiden skal retfærdiggøre mig selv overfor dem mht. mit valg om at blive hjemme med Elias. Det skal også lige siges at da han er det første barnebarn er både bedsteforældre og mostre ekstremt glade for ham og vil alle bære og lege med ham.
Mit spørgsmål er, er jeg bare en rigtig pylremor som skal lære at give lidt slip
Hvordan kommer Elias bedst over seperationsangsten hvis det er det der er tale om
Lisbeths svar
Hej. Stort tillykke med ham.
Jeres søn opfører sig helt som han skal,. han er stadig så lille at han skal være i favn hos far og mor, og fyldes op med tryghed.
Deter jer to han har brug for, knus, kærlighed tryghed , mad sove spise, det er de basale livssbehov et lille barn har brug for.
At bedsteforældre er så vilde efter at holde, passe m.m. det skal i tage helt roligt.Du e rikke pylret, du er mor og du er den der sammen med far ved hvad der bedst for jeres barn.
De kan komme, se på ham,mens han sidder hos jer. gå en tur med ham i barnevognen, snakke med ham,mens han sidder hos jer.
Hans behov er ikke at gå fra favn til favn, ro, tryghed, omorg og nærvær af jer hans forældre.deter det vigtige. Nogen gange kan man også smile til en bedsteforælder, når man sidder trygt hos mor eller far.
Han ligger vel også og leger på gulvet, så kan de sidde og snakke med ham, få ham til at smile, mens en af jer også er der.
Det kan tage tid at få et lille barn til at åbne op for fremmede, og deter de.
Giv tid, på et tidspunkt vil han elske at blive holdt,krammet, få mad lege .o.s.v. De kan såmænd sikkert også få lov til at påasse ham når han og I er klar.
Indtil da skal du med et stort smil sige. Elias har brug for at lære sin far og mor og sin hverdag i Malmø at kende og det giver vi ham tid til.
Jeres tid kommer nårhan/vi er klar.
Håber du kan blive inspireret af dette.
held og lykke med ham
Varme hilsner
Lisbeth Jess
.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk