Harpens forunderlige klang

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.148 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. januar 2012

Baby.dk

Så starter vi op med flere artikler i serien om børn og musik.

Harpens forunderlige klang

I de første år af barnets liv finder den allervigtigste musikalske udvikling sted indenfor familiens rammer. Barnet er instinktivt modtageligt for den rene vare, for den ægte lyd.

Derfor er det mors og fars sangstemmer, barnet skal høre. Og derfor er det rigtig godt at barnet præsenteres for levende musik, sunget og spillet af levende mennesker på levende instrumenter. Der findes ingen form for formidling, der har samme gennemslagskraft som den levende – heller ikke hos større børn og voksne.

Det er dog ikke alle, der har adgang til et instrument eller selv kan spille, og en cd er en udmærket erstatning. Men hvis lejligheden opstår, skal barnet have chancen for at opleve lyden af et levende instrument – det er simpelthen fascinerende. Næsten alle børn, der kommer ind i et rum, hvor der står et klaver eller hænger en guitar på væggen, styrter instinktivt direkte hen til instrumentet og begynder at klimpre løs – de kan nærmest ”lugte lyd”.

Det kan være en god idé at sætte en cd med et blidt og roligt stykke musik på, når barnet skal sove og godnatsangen er sunget.

Citat fra bogen ”Barnet og Musikken” af Professor Inge Marstal ( Hans Reitzels forlag)

“David var dygtig til at spille på harpe. Derfor sendte kong Saul ofte bud efter ham. Kong Saul var tit vred. Når han hørte David spille på harpen, faldt han til ro igen”

Jeg har i et par år gået til musik med mit nu 4 årige barnebarn, David. Han elsker det. Vi synger, danser, leger rytmelege og en gang imellem får børnene efter tur lov at slå på tromme eller spille på xylofon. En dag fik hvert barn en kantele, et finsk harpelignende strengeinstrument – i dette tilfælde med 4 strenge, der var stemt, så de passede til en sang, børnene havde lært. Alle børnene var meget optagede af instrumentet, så jeg foreslog deres lærer, musikpædagogen, at jeg kunne tage min lille trubadur harpe (med 32 strenge) med en dag, så børnene fik mulighed for at se en ”rigtig” harpe. Hun var begejstret for idéen, så et par uger senere tog jeg harpen med. David, som er vant til harpen fra helt lille, syntes det var vældig sjovt, at de andre børn ikke kendte sådan et instrument. Han virkede også lidt stolt over, at mormor havde noget med, de andre ikke havde set før. Vi havde tildækket harpen med et lille tæppe og børnene var utroligt nysgerrige efter at se, hvad der var under tæppet. Vi lod dem beholde spændingen, og først i slutningen af timen tog vi harpen frem. Alle børnene fik lov til at røre ved harpen og prøve at spille på den. De nærmede sig instrumentet med stor forsigtighed og noget der lignede ærefrygt. Men det mest rørende var deres reaktion, da jeg, efter at alle havde prøvet at spille på harpen, sluttede af med at spille den enkle lille melodi om Kinas bjerge, som de havde sunget med kantelerne. Der blev så stille, mens jeg spillede, at man ville kunne høre en knappenål falde. Børnene sad meget højtidelige og næsten andægtige og lyttede og var tydeligt berørte.

Det var en stor oplevelse og glæde for mig at mærke, at jeg med de enkle toner på harpen, tydeligvis formåede at nå ind og røre de små 2-3 åriges sjæle.

Med mit instrument har jeg nogle fantastiske muligheder for at nå børnene meget tidligt, fordi harpelyden er så blød og behagelig. Jeg har endnu ikke mødt en baby, der ikke falder til ro ved harpens klang. For forældrene er det en fantastisk mulighed, at de ved at sætte harpemusik i cd-afspilleren, kan få de små til at falde til ro og i søvn. Samtidigt kan de bygge nogle gode traditioner op omkring godnat ritualet. Også større børn nyder at lytte til harpen. I nogle børnehaver bruger de harpemusik, når børnene skal sove til middag eller når der leges rolige lege, når der tegnes, arbejdes med perler, papmaché, læses historie m.m. Pædagogerne fortæller, at børnene er meget mere koncentrerede og rolige end ellers.

Med cd’en ”Jeg vil tælle stjernerne” fra LT Music får du musik i en meget høj kvalitet, som forældre, der gerne vil give deres børn det allerbedste, kun kan være helt trygge med. Og en ekstra gevinst får man i, at de små lærer de allerbedste godnatsange fra vores dejlige sangskat at kende.

Af Lillian Törnqvist, soloharpenist I DRUnderholdningsorkestret, som bl.a. har udgivet 3 cd’er med børnesange i instrumental udgave for harpe. Læs evt. mere på www.ltmusic.dk eller www.harp.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.