"Humørsvingninger"
Hej med dig:-),
jeg er så heldig at være gravid, det er 2 gang, 1 gang var for 16 år siden - så det hele føles lidt som 1 gang, selvom der ligger lidt hengemt erfaring på lager....
Jeg er 2 mdr henne og alt føles normalt og stadig lidt uvirkeligt. Hormonerne opleves til gengæld særdeles virkelige og jeg synes at jeg er meget følsom og reagere lynsnart på alt og intet og nogle gange kommer min dejlige mand i klemme og får nogen over næsen.
Er der noget jeg kan gøre for at berolige mig selv lidt, eller er det simpelthen også en del af gaven.
jeg er fra naturens side et følsomt gemyt, så føler lidt at det tager overhånd,,,
mvh
Ana
Pias svar
Hej Ana
Tillykke med at du er gravid igen – sikke en gaven at have så stort et barn i forvejen. Og ja du er faktisk også fysisk set som en førstegangsfødende.
Det er som du skriver en del af pakken og en del af glæden ved at være gravid at have humørsvingninger ;-)
Det er en blanding af hormoner og følelser der suser rundt i din krop men du kan hjælpe dig selv (og din mand) i denne periode ved at prøve at tage det stille og roligt. Måske kan du mærke at der er særlige situationer som påvirker dig mere end andre. Nogle oplever at de bliver hurtigere stressede,at tærsklen for at de føler sig overvældet og stressede bare er lavere end normalt. Og pudsigt nok så har gravide rigtig godt af at slappe af og undgå stress så måske er denne følsomhed faktisk en god ting at have. Den beskytter os.
Derudover kan det være en god ting ikke at bebrejde dig selv at du er ekstra følsom lige nu. Kender du ikke det at man oven i at man er opfarende, grådlabil og hysterisk også lige skal putte lidt skyld oveni så man rigtig kan få det dårligt? Don’t do that.
Det er en fase og det plejer at blive lidt bedre når du går ind i 2.trimester. Her begynder du sikkert også at vænne dig mere til at du er gravid og det bliver mere virkeligt.
Men vid også at graviditeten jo er en periode hvor mange ting dukker op og derfor er det en god ide at lytte til de følelser du har. Det skal jo heller ikke være sådan at alt det du føler og reagere på skal bortforklares og at graviditeten skal have skylden. Så er der noget der gentager sig ofte, følelser som du kredser om så kan det være en god ide at tage dem alvorligt og lytte.
Du er altid velkommen i min rådgivning hvis du har brug for at snakke og få lidt styr på følelserne ;-)
Held og lykke!
Varme hilsner fra Pia
Pia’s ultimative fødselskursus ”Bliv mor – helt trygt uden frygt” kan du finde på
www.motherbynature.dk Her finder du også masser af inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd til en tryg og naturlige graviditet og fødsel.
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk