"Helt omvendt døgnrytme"
Hejsa
Vores datter er nu 15 uger (Hun er født en uge over tid) og hun har hele tiden haft en døgnrytme der er ret sen, men det passer med at hun har tillagt sig mine søvnvaner mens hun var i maven. Det var ret tydeligt at hun sov fra 2 om natten til ca 10 om formiddagen med få opvågninger hvor hun blev ammet, amningen tog dog ca en time i starten, nu omkring 20 minutter. Ud over at blive ammet bliver hun suppleret med flaske om dagen, men om natten følger mælkeproduktionen ok med.
For ca 4-5 uger siden begyndte hun at græde meget i starten af søvnperioden, hun ville ikke sove og kunne godt skrige i 1½-2 timer inden hun faldt i søvn. Vi forsøgte os med at vugge hende i barnevognen, sidde med i hende på armen i op til 40 minutter inden vi lagde hende, men uanset hvad vi forsøgte vågnede hun for at skrige i en længere periode. Vi sørgede for at der ikke var høje lyde, ikke blev snakket til hende osv. for at tydeliggøre at det var nat. Tidspunktet hun lagde sig til at sove blev senere og senere, til sidst så sent som kl. 5, men så faldt hun også i søvn og sov ca. 5 timer.
Om eftermiddagen har hun altid sovet godt, hun kan nemt sove 4 (endda 5) timer. Hun falder i søvn med det samme hun får sin hue på og bliver lagt i barnevognen. Efter middagsluren er hun vågen ca. 2 timer hvorefter hun gerne vil sove igen og samme fremgangsmåde, hvor hun sover med det samme. Vi begyndte at vække hende senest kl. 20, med håb om at rykke natterytmen tilbage til kl. 2. Vi har forsøgt at putte hende ved 18-19 tiden, hvor hun så sover til ca 23, men så vil hun ikke sove længere.
Nu er det så gået helt galt. Hun falder i søvn ved midnatstid men sover kun en time og så vil hun ellers ikke sove før mellem 6 og 9 om morgenen. Dette betyder at hun fra kl. 20 til mellem 6-9 ikke har en længere søvnperiode end 1 time og dertil nogle små powernaps.
De sidste 4 dage er vi begyndt at ændre hendes eftermiddagslur, så hun får 2 lure af ca 2 timer. Når hun falder i søvn kl. 7-8 om morgenen sover hun ca 2 timer, hun puttes altså igen ca. 12 og bliver vækket ca. 14-14.30, derefter er hun vågen ca. 2 timer, bliver puttet ved ca. 17 tiden og sover 2 timer hvorefter vi vækker hende. Vi håber selvfølgeligt at med disse vækninger i løbet af dagen vil hun begynde at tage hendes lange søvn (nattesøvn) om natten, men vi er også bekymrede over at hun nu i 3 dage ikke har fået en søvnperiode på over ca 2-2½time.
Vi har læst ”sov igennem uden gråd”, men det eneste vi kunne konstatere og hente af hjælp derfra er, at hun har en skæv døgnrytme.
Ud over søvnrytmen er hun en super dejlig og glad pige der udvikler sig rigtigt godt
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med den lille pige som trives og er glad læser jeg. Du ammer hende næsten fuldt, og det er så fint. Jeg kender ikke hendes fødselsvægt, men kan gætte på hun vejer ca, 5-6 kilo.
Så er hendes døgnbehov ca 1 liter og derfor skal hun have en del måltider. Så lille et barn har endnu ikke en søvnrytme, hun har brug for mad, nærvær, og være i jeres favn.
Istedet for at putte hende så tidligt om aftenen vil jeg anbefale I nyder hende, snakker, leger, bader, synger eller hvad der gør hende og jer glade. Hun er mere bevidst og har brug for stimuli og nærvær.
Det bedste er at lade det lille barn selv styre sin søvnrytme,så må du hvile når hun sover.
Når hun bliver større, finder I sikkert en rytme der passer til hende og jer.
Min erfaring er at lade børn selv styre søvnrytmen, specielt de små, de sover ikke bedre af at blive vækket.
Håber i finder den rytme der passer ehnde og dermed også jer.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk