"dreng 2,5 år er blevet en meget sur dreng, er blevet storebror for 4 måneder siden"
Hej Lisbeth.
Vi har en dreng på 2 år og 6 måneder, som er blevet en rigtig sur dreng fra han står op til han kommer i seng.
Han har ellers været en rigtig glad dreng som sjældent var sur, men nu er alt bare ikke godt nok og han bliver så hissig når han ikke får sin vilje (så han næsten kaster op) Til morgen hvad vi en episode men at han ville have min morgenmad hvor jeg fortalte at han hvade jo sin egen bolle, det accepterede han sådan rimelig men da jeg så tog det sidste jucie gik han verden helt under fordi han ikke lige kunne få det sidste. og han ville bestem ikke have af den ny katon.
Han er begynd på han heller ikke vil i dagpleje selvom han elsker at være derover, men lige pludselig er han begynd på at sige nej ikke over til ..... være hjemme hos mor. Så har en kamp med at få ham i tøjet og får han afsted, det kamp med skrål og skrig tåre og en mor som bliver utrolig ked af det.
Når jeg så henter ham igen ved en hal tretiden er han i rigtig godt humør men lige så snart i komme ind i gangen så er vi tilbage i helvede igen.
Der skal intet til før han bliver sur, slår, sparker og spytter
Vi fik for 4 måneder siden en lillesøster og under graviditete har jeg ikke kunne gøre så meget med ham heller ikke de første par uger efter fødslen. jeg var indlagt i 3 uger.
Det er før her før jul det er blevet rigtig slemt.
Er er samtidig gået fra at være sød ved lillesøster til at være meget hård ved hende. Han vil heller ikke have der er andre end mor og far som holder hende og han vil meget gerne bestemme hvem som holder hende hvilket han nu ikke får lov til.
Jeg ved virkelig ikke hvor min lille glad dreng er blevet af, jeg forsøger at være så meget samme med ham som mulig så lige så snart jeg kan afsætte lillesøster er jeg hos ham. men alligevel er han bare ikke sig selv. og det er en forfærdelig kamp.
Han er i dagpleje fra 09-14.30 så han er jo ikke meget væk andet end de dage hvor far hente så er den 15.30.
Hvad gør vi lige for at få en glad dreng igen
Lisbeths svar
Hej !
Deter da også frustrende at jeres lille glade dreng har forandret sig til en meget sur dreng, som næsten ikke er til at gøre tilpas.
Deter hårdt at blive storebror, og du har haft det skidt og været indlagt i uger.Det er et savn for et lille barn, og naturligt der kommer en reaktion.
Det har været december som sikkert i de fleste familier giver en del at lave, og derer mange sammenkomster, ikke altid børnrnes behov.
Jeg tror han udover den alder han har, hvor protest er en naurlig ting også reagerer på at du har været væk, og derer en lille ny som kræver dig.
han har brug for tryghed, at du er der, og der er alene tid til ham, det hører jeg du sørger for at give ham.
Jeg tror også han har brug for at få en ugentlig fridag med jer derhjemme, hvis du har overskud til at have ham hjemme.
han kan være med omkring lille søster. I kan lege på gulvet, synge spille, eller,ligge og læse bøger. Du kan lave mororiske øvelser med begge.Det vigtige er at du giver dig al den tid til nærvær som han behøver og ikke har travlt med alt det der skal laves i en familie..
Du kan tage ham med i køkkenet, i kan bage, eller lave mad, det kan man når man er 2,5 år.
Sørg for at hun ligger alene og leger lidt, mens du sidder med ham, hav fuld fokus på ham, så han virkelig mærker at han stadig er så elsket af sin mor.knus kram og nussen i rigt mål.
I skal være meget tydelige når I sætter grænser, små korte beskeder, og forudsigeliged , så han hele tiden ved , hvad der nu skal ske.
Håber dette kan ionspirere dig til en ændring, som er god for din lille dreng og også for dig/jer.
Varme hilsne r
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk