Eksperthjælp: 2.5 år afviser sin aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.158 visninger
1 svar
0 synes godt om
7. januar 2012

Lisbeth Jess

"2.5 år afviser sin aftensmad"

Hej Lisbeth.

Jeg skriver til dig, da jeg har det problem, at min søn ikke vil spise aftensmad. Hverken kød, kartofler eller grøntsager.
Det eneste jeg ved, han vil spise, er lasagne, frikadeller og pasta, men det kan vi jo ikke leve af.
Da han var lille og fik grød, var han helt vild med både kartofler og grøntsager, men det er desværre pludselig stoppet.
Jeg aner snart ikke hvad jeg skal gøre? Han bliver tyndere og tyndere, godt nok er han også høj, men synes godt nok han er tynd. Selv hans dp mor, siger det.
Han er 2 ½, ca. 92-93 cm og vejer omkring 13 kg. men han kan ikke passe nogle bukser. Enten er de for store i livet og passer i længdne, eller passer i livet, men for små i længden.

Mit spørgsmål er, hvordan får jeg ham til at spise igen? Aner snart ikke, hvad jeg skal gøre mere. Det er en kamp hver aften, at få ham til at spise. 
Ikke engang, hans elskede morfar eller mormor, kan få ham til at spise. Han er begyndt, helt at nægte at smage på maden.. 
Føler virkelig jeg svigter ham, og er en dårlig mor, fordi jeg ikke kan få ham til at spise.

Kærlig hilsen
en frustreret og ked af det mor. 

Lisbeths svar

Hej. Forstår du er frustret over han ikke vil spise og tænker du gør noget aglt.
jjeg har lige checket hans kurve. han er normal i højden er lidt under middel.i vægt, dog stadigindenfor normalområdet.
Så med mindre han har tabt sig , skal du tage det roligt.
Børn har perioder hvor de pludselig afviser mad de ellers godt kan lide.
Slip din bekymring og lad vær med t presse ham, du kan ikke tv inge et barn til at spise.
Selvfølgelig kan i ikke spise det samme hver dag, alligvel kan du sørge for at der enten er brød elelr pasta til det du serverer, så må han spise det.
jeg vil anbfale dig at involvere ham madlavningen, lad ham skære med lille kniv. agurk, tomat, gulerod, hælde i små skåle og lad ham bære ind på bordet.
Lad ham slå æg ud i fars og være med at røre,lad ham være med til at lave brød, og røre i gryder.
Jo mere han er med , jo mere nysgerrig bliver han,
lær ham hvor mad kommer fra via bøger og evt ved besøg på en gård, og lad ham se fiisk.

Stemningen ved aftensmaden er også vigtig, sørg for en god stemning, ingen kan spise, hvis der er trykket stemning.

Håber du lader dig inspirere lidt af dette.held og lykke med kostprojektet.
Varme hilsner
Lisbeth Jss

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2012

Pige2009

Jeg har samme problem med min datter. Hun er 92 cm og vejer 11 kg. Herhjemme synes jeg, hun er inddraget i madlavningen og vil gerne hjælpe med borddækning osv. Når vi så skal spise, vil hun kun sidde hos mig og så nægter hun at spise mere end 2-3 mundfulde Hun er absolut ikke kræsen, men det er mere som om, hun ikke kan koncentrere sig om det, selvom vi har helt ro og intet TV eller ingen radio tændt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.