"når børn er på weekend hos forældre"
Hej Alice.
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber du hurtigst muligt ville kunne svare på
Vi har min kærestes datter hver 2. weekend og har haft det i 3 mdr. uden problemer. Men nu mener datterens mor at det ikke går længere, da hun ser nogle negative reaktioner hos datteren når hun kommer hjem fra os. Hun vil bl.a. ikke spise, bade, sove og bliver meget ulykkelig hvis hendes mor går ud i køkkenet og hun ikke kan se hende.
Min kæreste og jeg blev utrolig kede af at høre om disse pludselige reaktioner, og synes det er meget underligt, da vi ikke oplever datteren sådan.
Hos os vil hun gerne spise, og skubber ikke sin tallerken væk, hun vil gerne bade og er ikke bange for hverken vand eller bruser, hos os sover hun igennem uden at vågne 5 gange om natten.
Vi er meget kede af, at moderen ikke længere vil lade os have datteren hver 2. weekend til overnatning, og at hun påstår at det er reaktioner som skyldes overnatning hos os.
Hun er nu gået med til, at vi kan hente hende om morgenen og aflevere hende efter spisetid, så hun kan komme hjem og sove hos sin mor. Det vil sige at 10 timer hos os ikke skaber negative reaktioner, men hvis hun sover hos os SÅ kommer de negative reaktioner siger mor. Vuggestuen kan ikke nikke genkendende til moderens oplevelser, og vi tænker at det måske er noget hun siger, fordi vi har hevet hende i statsamtet for at få samværet på kontrakt, så hun ikke kan aflyse når det passer hende.
Håber du kan komme med et svar på, hvorfor datteren på 2 år reagere så voldsomt efter overnatning hos os, men ikke reagere sådan i vores hjem.
Mange hilsner
Simone
Alices svar
Hej
Tag det roligt, Når børn skal skifte mellem to hjem, er det helt naturligt at disse reaktioner opstår.
Barnets mor kan have helt ret, fordi nå barnet kommer hjem tager det fra nogle timer til to dage før det omstiller sig.Det betyder også at barnet kan have svært ved at finde ud af helt almindelige regler som det plejer at kunne håndtere. Disse ting falder på plads over tid hvis der er en forsat regelmæssighed i besøgende.
Vis moderen dette brev, fordi hun er sikkert bare urolig og fortvivlet og vil prøve at beskytte sit barn.Det er helt naturligt, men det tager lidt tid at få jeres arrangement kørt ind og 3 måneder er ikke langtid.
Efterhånden vil der falde ro over det, og I kan også på et tidspunkt være stedet hvor barnet reagere anderledes så husk at barnet , som er lille ikke bare kan omstille sig men have ro og tid og forståelse fra sine omgivelser.
Det nye forslag hvor hun ikke sover hos jer er ikke sikkert det er nogen god ide, fordi så bliver hun ikke knyttet til jer på samme måde, som hun har brug for, for at blive tryg
Forsøg at genindføre det i plejer og aftal med moderen at I hvert 1/2 år snakker sammen om hvordan det går begge steder.
Held og lykke til alle mor og jer to
Alice
Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:
Pædagogiskforældrerådgivning.dk