Eksperthjælp: baby 5 mdr vågner hyppigere om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.564 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. december 2011

Catrine Hansen

"baby 5 mdr vågner hyppigere om natten"

Hej Lisbeth

Jeg har en pige på ca. 5 mdr (23 uger for at være nøjagtig!) Hun trives, og er i fuld udvikling. Hun er 68 cm og vejer ca. 8720 gram.

Hun bliver ammet fuldt, men vi er begyndt at forsøge med grød og mos, og det har vi gjort i 2-3 uger nu, fordi hun begyndte at vågne 2-3 gange hver nat, hvor hun førhen sov igennem HELE natten.
Min sundhedsplejerske siger, at hun ikke behøver at blive ammet om natten længere, fordi hun er så fin en størrelse og så stor en pige, som hun er. Hun startede med at få mad om natten da hun var 3 måneder.
Jeg prøver, at give hende sutten, men de fleste gange, er hun kun interesseret i brystet, og hun falder i søvn og stopper med at spise efter ca. et kvarter, hvor jeg ligger hende over i hendes seng igen. Hun spiser kl. 23 og igen ved 3-4 tiden, og så står vi op kl. 6.

Jeg har nu 2 spørgsmål:

Efter din mening - skal jeg stadig prøve at "afvænne" hende fra natamningen, vha. sut eller hvad..? Skal jeg prøve at give hende vælling, så hun bliver godt mæt inden jeg lægger hende til natten? Hvad er dit råd?

Mht. grød/mos - hun er ikke synderligt interesseret i det. Nogen gange vil hun kun have 3-4 skefulde, og så bliver hun sur, hvis jeg tilbyder hende mere. Andre gange går det okay, og der kan jeg måske få noget der ligner 1 dl i hende, hvis jeg er lidt ihærdig. Det hjælper ikke på hendes vågnen om natten, at hun får grød om dagen, synes jeg - Det var ellers det, der lidt var hensigten, fordi jeg troede hun var mere sulten, og ikke havde nok i min mælk længere.. Hun får grød til frokost-tid, lidt bananmos til eftermiddag og så grød igen om aftenen ved 18tiden (Hun bliver lagt kl. 19)  Grøden laver jeg af kartofler og gulerødder, som jeg blender sammen med en klat smør eller olie.

Ja, det blev ret langt, men håber du kan give lidt råd

Hilsen STN

Catrines svar

Kære STN.

Dit spørgsmål er blevet sendt videre til mig, hvorfor det er mig der svarer dig. :-)

Det lyder som om du har været rigtig heldig indtil nu, at din datter har sovet igennem - det er faktisk usædvanligt for så lille en baby. Derfor føles det nu ekstra hårdt, at hun pludselig er begyndt at vågne. Jeg synes ikke det lyder som om din datter vågner meget hyppigt - det er der mange på hendes alder der gør! Men fordi I har været vant til noget andet, kan jeg godt forstå at du synes det er tit.
Efter min, både faglige og personlige, mening, er det langt fra alle på 5 mdr, der kan klare sig uden mælk om natten. Udover mad, er brystet om natten også tryghed og nærhed. Det kan også være derfor at hun vågner: der sker rigtig meget udviklingsmæssigt nu som din datter bearbejder i søvne - og det kan få hende til at vågne og være utryg. Den eneste måde du så kan trøste på er med brystet. Igen en meget normal ting. :-)

Jeg kan ikke fortælle dig, om du skal forsøge at stoppe natamningerne - det må du selv mærke efter! Efter mit skøn, er det ok stadig at blive ammet om natten når man er 5 mdr, når ikke det er hyppigere end det er. Hvis det bliver oftere, kan det godt tage appetitten fra skemaden om dagen, og det ville jo ikke være hensigtsmæssigt.

Måske skulle du prøve at fordele måltiderne på morgen, middag og aften. Ellers gør du det fint, synes jeg. Lad endelig være med at presse din datter med maden - hun skal selv ville det, og lysten skal nok komme lige så stille. Lad hende mærke maden med hænderne - hun oplever nemlig verden omkring sig med både hænder og mund, så de to ting kan man ikke adskille.

Du kan godt forsøge med en flaske vælling, som jo i princippet bare er tynd grød. Det er dog ikke sikkert at det vil hjælpe - hun får jo mad relativt tæt på at hun lægges i seng. Det skader dog ikke at prøve!
Ellers kan du give hende en portion grød med banan.

Mange hilsner fra Catrine Hansen

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.