"Kære nye Mor"
Hej Christina.
Jeg ved ikke om du er den rigtige at skrive til, ellers håber jeg du vil sende brevet videre til en anden.
Min mand og jeg har planlagt at gå i gang med PB her i december. At vi (forhåbentlig) får en baby til efteråret passer rigtig godt ind i vores liv ift. studie, arbejde, økonomi m.m.
Vi glæder os begge til at blive en mere i familien. Men alligevel kan jeg til tider være rigtig angst for, om det nu også er det rette valg, vi har taget. Men jeg kan ikke sige præcist, hvad det er jeg er bange for.
Jeg læser til pædagog, og jeg elsker børn. Jeg elsker tanken om at få et barn, og jeg er egentlig også sikker på at min mand og jeg nok skal klare den med bravour, men der er alligevel noget der skræmmer mig....
Jeg har i nogle år lidt af depression, men er (næsten) helt ovenpå. Det er kun når jeg er træt eller stresset, at jeg kan få nedture. Derfor passer jeg ekstra meget på mig selv.
Mit spørgsmål er, om det egentlig er normalt, at det hele kan virke meget skræmmende, eller om du tror, at mine tanker skyldes depression?
Jeg har hørt fra andre, at de til tider også kan føle det er skræmmende, men jeg kunne godt tænke mig at høre en eksperts viden om dette.
Håber du kan hjælpe mig, så jeg bliver lidt roligere! 
Christins svar
Kære Du
Tak fordi du skriver til mig og tillykke med jeres beslutning om at ønske jer et barn.
Det er i sig selv en stor beslutning og store beslutninger kalder i sagens natur på tvivl og eftertænksomhed. Det er en ganske sund og almindelig reaktion og skal naturligvis besvares, enten med at undersøge om beslutningen skal fordybes med et JA!! det ER det jeg vil! Eller om der er noget der skal justeres, er det bedre om et år, er der omstændigheder der skal og kan ændres…?
Du er allerede i gang, fornemmer jeg, med at fordybe beslutningen ved at svare tvivlen at du er sikker på at dig og din mand vil klare det med bravour. Men der er også den anden side med en bekymring om dine bekymringer kommer fra depression eller om det er almindeligt? Uanset hvad årsagen er, er virkeligheden at der er bekymringer hos dig og dem må du lære at håndtere. Det kan være depressions tanker, stress tanker, tankemylder eller tanker om det forestående ansvar. Så det er måske ikke så meget at disse tanker kommer, for det gør de hos os alle, men hvordan vi kan håndtere dem når de kommer. Du kan i første omgang forsøge at blive mere bevist om dem når de komme, sige til dig selv nu er der bekymrende tanker! Hvad vil jeg her? Er der nogen af dem der er vigtige som jeg skal tage mig af og investere energi i? Eller skal jeg give slip på dem ved at træde ud af dette tankemylder af bekymringer og lade min opmærksomhed være ved det jeg foretager mig lige nu? Ex. vaske op, drikke kaffe, gå tur hvad du nu engang gør - og så gøre det med hele din opmærksomhed.
I hvert øjeblik hvor du opdager at du er bekymret om fremtiden, kan du spørge dig selv: Klare jeg den lige nu? Kan jeg håndtere det lige nu? Måske er du lige nu et sted hvor du for tid tilbage havde bekymrende tanker om at være. Og klare du den nu, vil du med stor sandsynlighed også klare den i morgen og i overmorgen og så fremdeles. Prøv at komme tilbage til nuet, hver gang du er i fremtiden.
Når vi lider af depression, eller har depressive træk, skal vi søge over i aktiviteter der giver os næring, glæde og energi, Hvad er det for dig? Det er ikke støttende at synke ned i sofaen og beskytte os selv, men passe på os selv ved at aktivere os i en positiv retning.
Mindfulness baseret kognitiv terapi er netop udviklet til depressionsbehandling også forebyggende, og en god måde at komme ud af sine bekymrende tanker.
Jeg vil anbefale dig denne bog ”Bevidst nærvær - en vej ud af nedtrykthed” af Mark Williams og evt. at opsøge en terapeut der kan hjælpe dig videre, hvis du er interesseret.
Jeg håber at denne belysning og det den fører med sig, kan give dig den beroligelse du søger.
Held og lykke til dig og din lille familie
Kærlig hilsen
Christin Illeborg
Christin tilbyder både individuelle samtaler og træningshold for stress- og depressions ramte baseret på mindfulness, hun underviser også spiseforstyrrede i mindful spisning. Derudover underviser hun i yoga.
Se Christins hjemmeside: ChristinIlleborg.dk