"HVORDAN SIGE NEJ TIL ET LILLE BARN, UDEN AT BRUGE ORDET NEJ HELE TIDEN"
Hej Lisbeth.
Jeg faldt over en kommentar til et indlæg, hvor du skriver at man ikke skal sige nej. Dette har jeg hørt fra min SP, noget med at man forhindre barnets selvværd
.
Nu har jeg søgt om det ret meget og læst en del om det, men jeg har stadigvæk ikke forstået det 100pct. Hvad skal man sige hvis ens barn skriger på en is? og langt går det nej?
Jeg kan udemærket godt sætte mig ind i det, hvis man udelukket siger nej. "nej det må du ikke", "nej det der må du heller ikke". Men man kan jo heller ikke lade barnet gøre alt muligt, som eventuelt ville kunne skade barnet. hvad gør man så? -flytter barnet? (det hjælper så ikke herhjemme, da interessen bare bliver større).
Er det muligt at du kunne uddybe, begrunde din holdning på det område? jeg er virkelig nysgerrig.
på forhånd tak!
mvh Viktoria
Lisbeths svar
Hej Viktoria!
Tak for spørgsmål, som jeg meget gerne vil svare på.
Jeg har forsøgt flere gange, desværre er mine svar forsvundet ud i cyberspace.Nu håber jeg at det lykkes denne gang.
Et så lille barn som dit forstår ikke, hvad ordet nej indebærer.
Du har helt ret, i skal som forældre sikre at barnet ikke kommer til skade og jeres ting ikke bliver ødelagt.
De mest skrøbelige ting har i vel fjernet,op i sikkerhed, så barnet ikke begrænses hele tiden.
Små børn er nysgerrige og skal udforske en spændende verden. når de er små er cirklen lille,alligveler der ting som de hverken må eller skal røre ved, varme ting, ledninger, wc børste , farlige ting m.m.
Er du i køkkenet og barnet forsøger at nå op til komfuret siger du.
Det er varmt og jeg vil ha`dig herover(i sikkerhede). Lav en krog med en kurv, en skuffe eller et skab, hvor barnet kan hive ting ud og putte ting ind.Plastikbøtter, låg, små gryder, træ skeer, dåser der kan åbnes,
Nogle gamle blade eller bøger som der må kigges hårdhændet i.
Det kan godt være der bliver brok, gentag sætningen,kærligt og roligt, op til flere gange, tilsidst opdager barnet, at her skal jeg lege.
Ord som.ja her kan du lege, se her, hvad du må, lad os lege med bogen.
Mit råd er at stedet for at sige nej hele tiden, så fortæl barnet hvad det må.
Når barnet bliver lidt større, et par år, bliver cirklen for hvad det må større, metoden er stadig den sammeEKS.. jeg vil ha`du bruger gaflen, lmælken skal være i koppen. tallerkenen skal blive her på bordet.
o.s-v-
Børn lærer af gentagelser,, små korte rolige sætninger.
Når koppen med mælk bliver hældt ud på bordet, så er det ikke for at genere forældrene.Så er det fordi. nej når jeg drejer hånden så kommer der noget ud, ja hver gang jeg gør det.
Når du så roligt har sagt,mange gange, mælken skal blive i koppen, så lærer barnet med tiden at mælken skal blive i koppen, så derer noget at drikke af.
De lærer ikke af at blive skældt ud.Jo mere ro, jo hurtigere indlæring.
Alle børn store som små vil så gerne samarbejde med deres forældre, de skal lære det, og det tager mange år,
førend de er så store at dekan ræsonnere og har overblik.faktisk først omkring 10 år, kan vi forvente det.
Selvom børn har et fint sprog så er hjernen slet ikke udviklet til at forstå de argumnetr vi forældre bruger når vi opdrager og s.ætter grænser. Derfor er det bedste og letteste at sige til vore børn hvad vi gerne vil have.Kærligt, kort og specifikt, med hensyn til deres alder.
Selvfølgelig vil børn protestere, og måske skrige og skælde ud, når deres behov ikke opfyldes, f.eks. som en is. Her er det så vigtigt at gi empatien og f.eks sige.Du er så sur fordi du vil ha`is.Ja skriger barnet. Ja jeg ser hvor sur du er, alligvel er er ingen is, du må få en banan, bolle, eller hvad der nu er.Det kan være empatien skal gis tre gange førend barnet erkender at der ingen is.
Håber jeg har beskrevet klart hvad jeg mener, skal jeg uddybe mer, så bare skriv.
Du kan læse flere eksempler på min hjemmeside, hvor der er flere artikler om girafsprog.
www.dit-barn.dkVarme julehilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk