"fra delvis til fuld amning igen?"
hej catrine !
jeg ammede min søn til han var omkring 6 uger, jeg fik desværre en omgang brystbetændelse og kom aldrig rigtigt igang med amningen igen, så han får flaske og hygger ammer et par gange om dagen, så der næsten ikke noget mælk i brysterne mere. Men nu har jeg så fået mod på at amme igen og mit spørgsmål er så: kan det lade sig gøre at komme til at amme fuldt ud igen? og skal jeg bare gøre ligesom fra starten da han var født, altså bare lægge ham til ofte, eller skal der noget mere til ?
mvh. diana
Catrines svar
Hej Diana.
Jeg vil umiddelbart tro, at du med en god portion tålmodighed og hyppigere amninger, kan få gang i en fuld amning igen.
Det lyder jo som om din søn sagtens kan finde ud af at die hos dig - men at han primært spiser sig mæt ved flasken.
Du kan forsøge flere ting. Du kan gøre sådan, at du lægger ham til brystet hver gang han ellers skulle have flaske. Lad ham sutte så længe han vil - gerne fra begge bryster. Han vil i starten nok slippe hurtigt og blive frustreret, idet du jo ikke har så meget mælk endnu. Så skal du bare tilbyde ham en flaske - men knap så meget som han plejer at drikke. Hvis du vil have mælk hurtigere end din søn kan øge den (det kan tage tid, hvis han ikke vil sutte så længe ad gangen), så vil jeg foreslå dig at malke ud hver gang han er blevet ammet (med mindre han har suttet effektivt og du føler han har tømt brysterne). Dette skal du blive ved med indtil din mælkeproduktion er øget. Så vil din søn forhåbentlig ikke have behov for eftermadning med flaske, men kan spise sig mæt hos dig. Det kan være det tager et par uger.
Man kan også prøve et system kaldet "lact aid". Det består af en lang, tynd slange, som er fastgjort til en flaske med mælk. Spidsen af slangen klistrer man så fast på brystet, sådan at spidsen af slangen sidder lige ved siden af brystvorten og stikker en smule ud over. På den måde vil din søn både stimulere dine bryster samtidig med at han får ekstra mælk. Han vil derfor opleve at blive mæt ved brystet - og man kan slippe flaskerne helt. Man kan købe lact aid systemet i nogle Matas og på nogle apoteker - prøv at spørge dig frem.
Med denne måde kan det også være en fordel at malke ud efter amningerne for hurtigere at have tilstrækkelig mælk til din søn.
Held og lykke med det!
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld