Eksperthjælp: 2,5 år hvor længe middagssøvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

893 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. november 2011

Lisbeth Jess

"2,5 år hvor længe middagssøvn"

Kære Lisbeth.

Så er jeg her igen.

Anledningen til mit skriveri denne gang er manglen på tillid til egen intuition.

Sagen er den at min dejlige søn sover længe til middag i weekenderne - helligdage og andre dage han er hjemme.

Han vågner 05:50 sover til middag fra 12:00-16:00 (nogen gange kortere men det er bestemt ikke normen), sover igen 20:00.

Alle putninger foregår mere eller mindre konfliktfri og han går gerne i seng og sover fint hele natten.

Nu er det sådan, at der er fødselsdage, juletræs tamtam etc. og de ligger ofte 14:00. Jeg er af den klare overbevisning at min søn sover de 4 timer til middag - nogen gange 3 timer - fordi han har brug for det. De eneste tidspunkter vi vækker ham, er hvis den en meget sjælden gang bliver mere end 16:00, så vækker vi ham.

Jeg bryder mig ikke om at vække ham 13:30 fordi moster gerne vil have ham med til juletræ eller fordi nogen holder fødselsdag eller hvad det nu måtte være, så komme vi bare senere, eller glæder os til han ikke sover så meget mere, han skal nok nå sine juletræer. Men nu skriver et familie medlem så til mig, om han ikke snart skal til at vendes af med den laaaaaaaange lur, der jo gør at der er mange ting vi må sige nej til, eller komme senere til (IKKE et problem for vores familie iøvrigt) Og jeg kan mærke at jeg pludselig bliver i tvivl om vi gør det rigtige ved at lade ham sove "så meget" som vi gør????

Afstemmer han selv sit søvn behov, eller er det noget vi skal styre?

Han ér en meget aktiv dreng i hans vågne timer og har altid været det. Der er fuld knald på. I vuggestuen vækker de ham senest 1430 og der er det en rigtig morgen sur dreng de får sig : )

Hvad tænker du? Skal vi lade Mikkel sove og så sige til vores velmenende familie at vi ikke har tænkt os at vække ham for at dække andre behov, eller har de ret, og vi skal vække ham så han kan deltage i de begivenheder der ellers finder sted når han sover?

Glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig Hilsen

Julie

Lisbeths svar

Kære Julie!

Dejligt du har en dreng med et godt sovehjerte.det lyder som om I har en fin rytme som fungerer for ham.og jer.

Du har jo selv svaret. deter jer der skal være tro mod jeres behov og ikke de andres.

I ved hvad der bedst for Mikkel og når han får sin gode lur er han glad og tilfreds.

Lige når jeg hører 4 timer, så tænker jeg også at tre måske er nok, alligvel undrer jeg mig over at de kun lader ham får 2,5 i vuggestuen. deter vel for at tilgodese deres egen rytmer og ikke hans.

Deter ikke antallet af timer der er så vigtige, som at I har en glad dreng der er i fin trivsel.

Hvis jeg skal anbefale dig  en ting. Så er det venligt at forklare alle der hiver I jer, at Mikkels sovertytme er vigtig for ham og i kommer når I er klar, og det i øvrigt passer.og I har lyst.

Deter jo o.k at sige nej tak.

Håber det gir lidt ro.

fortsat held og lykke med at stå fast på dine behov.

varme hilsner

Lisbeth jess

De andre kan vel også indrette sig på jeres virkelighed.

Han skal nok nå de juletræer derer vigtige for ham og ikke for de andre.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.