Eksperthjælp: Dine ønsker og behov kommer i første række!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.380 visninger
1 svar
0 synes godt om
21. november 2011

Karina Isolde Balslev

"Dine ønsker og behov kommer i første række!"

Kære Karina.

Jeg har et spørgsmål angående fødsel og fødelsmetoder.

Jeg er 25 år og har to dejlige børn. En pige på 3 år og en dreng på 11 måneder.

Jeg fødte min datter ved akut kejsersnit. Eller dvs. hun lå forkert, med hovedet opad og jordemoderen vurderede at et kejsersnit var den eneste mulighed.

det gjorde mig meget ked af det, da vi havde "regnet" med en "normal" fødsel, og havde ovenikøbet gerne villet føde hjemme.

så vi fik forhandlet os frem til, at når vandet var gået skulle kejsersnittet laves.

det skal lige siges at jordemoderen ikke var god ved os og synes at det var skabagtigt af mig, når nu min datter ikke ville vende sig rundt.

det var en hård omgang, men mig og min mand kom igennem det og har fået det på plads, for længe siden.

Da vi så venter vores søn, knokler jeg for at få lov til at føde et andet sted, og for at undgå den samme jordemoder.

jeg får en god jordemoder og jeg får min vilje med hensyn til hospitalet. rigtig dejligt.

gennem hele graviditeten får jeg og min mand at vide at pga af min kejsersnit skal jeg komme ind på hospitalet noget før og der vil være nogle foranstaltinger der gør at de overvåger mig meget nøje under fødslen.

vi bliver noget nervøse og prøver hele tiden at finde frem til, hvad det vil sige at vi kommer ind noget før.. men svaret er at vi bare kommer ind noget før end en der aldrig har haft et kejsersnit. jordmoderen vi konsulterer fortæller at, vi typisk ville blive sent til fødegangen når jeg fik veer.

da veerne begynder kimer vi selvfølgelig fødegangen ned for hvornår er hvornår...

der går lang tid, jeg har veer med 3 minutters mellemrum, men nej, vi skal ikke komme ind. jeg åbner mig 4 - 5 fingre (fik manden til at mærke efter) men nej stadig ikke.

da mit vand går og jeg kan mærke at nu er der skub i tingene, vil de meget modvilligt, følte jeg, tage imod os.

fødslen foregår normalt og uden komplikationer. jordemoderen kigger ind til os 2 - 3 gange inden vores søn titter frem og vi tager hjem umiddelbart 3 timer efter.

jeg havde skrevet om det forløb jeg havde med min datter og forklaret kort, hvad ønsker vi havde for fødslen og havde lavet en kort ønskeliste.

der var vagtskifte 10 minutter efter vores søn var blevet født og den jordemoder der kom og kiggede ham efter, satte sig ned og beyndte at forsvare at det jo ikkevar alle jordemødre der var som vi havde beskrevet i vores brev og ønskeliste. at der jo var nogen der gjorde deres arbejde og at vi for øvrigt skulle prøve at komme os over det.

vi forsøgte at forklare at det var vi, og at brevet, bare var vores forsikring om at blive behandlet anderledes denne her gang.

hun blev kaldt til en fødsel midt i samtalen og vi skyndte os hjem.

min mand og jeg er enige om at vi gerne vil have flere børn, om nogle år. og når vi snakker om de oplevelser vi har i rygsækken, vil vi helt klart gerne vælge det hospital vores søn blev født på igen.

men hvordan undgår jeg at sådan en jordemoder som hende der kom ind til os lige efter fødslen ikke bliver stødt over vores ønsker og behov?

og jeg følte lidt at der blev sat en skræk i os eftersom vi jo skulle komme ind noget før og at det endte med at, det egentlig ikke var nødvendigt...

så jeg vil spørge dig, om det er muligt efter en almindelig fødsel,der gik godt, og en graviditet der gik rigtig godt, at jeg kan føde hjemme næste gang?

ps vi har ikke haft en efterfødselssamtale med den jordemoder der var med til fødslen og vi planlægger ikke flere børn før om en 4 års tid.

Karinas svar

Kære Lillemor

Tak for dine spørgsmål.

Du kan selvfølgelig godt føde hjemme næste gang, forudsat at graviditeten går som planlagt og fødslen forventes at forløbe ukompliceret. Din søns fine og ukomplicerede fødselsforløb viser, at du jo sagtens kan føde - kejsersnittet influerer tydeligvis ikke på din livmoders evne til at lave gode veer.

Mht. dit spørgsmål om hvordan du undgår en lignende oplevelse med jordemoderen kan jeg læne mig op ad ovenstående svar: du kan føde hjemme med en jordemoder som kender dig, dine ønsker og behov.

Hvis du vælger at føde på hospitalet er det stadig dine ønsker og behov der kommer i første række og mine råd til dig er:

•    Få talt dine ønsker grundigt igennem med din konsultationsjordemoder
•    Bestil flere konsultationer hvis du har brug for det
•    Skriv en kort ønskeliste hvori du beder om mindst mulig indgriben og forstyrren
•    Gør opmærksom på ønskelisten når du ringer ind på fødegangen
•    Medbring en kopi af ønskelisten når I ankommer
•    Bed din mand om at sige fra overfor forstyrrelser så du kan koncentrere dig om fødslen og baby

Husk også på, at det er helt ok, at bede om en anden jordemoder hvis kemien ikke passer.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med planlægning af nr. 3.

De bedste hilsner
Karina Isolde

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2011

morstinus

Hej igen Karina

mange tak for dit svar.

jeg har været meget i tvivl om hvad der kunne lade sig gøre, da vi har fået meget forskelligt at vide, omkring det at føde hjemme, efter et kejsersnit.

vi fik at vide af lægen, at det ikke var noget problem til at den jordemoder vi konsulterede sidst, sagde at det ville aldrig kunne lade sig gøre.

tak for dine gode råd, dem vil jeg tage med mig til næste gang.

mange hilsner lillemor

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.