Eksperthjælp: Mor glad, ikke far glad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.279 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. november 2011

Alice Søderberg

"Mor glad, ikke far glad"

Nå nu skriver jeg til dig i håb om at du har et gyldent råd eller to.

Vores datter er meget mor-glad. Det er selvfølgelig dejligt. Problemet er bare at hun afviser sin far og er rigtig vred på ham. Når han kommer ind til hende om natten (hvis hun kalder) råber hun "GÅ UD FAR!" og han må ikke hjælpe hende med at få noget at drikke, han må ikke tørre hende efter maden osv osv. Det værste er at hun gladeligt deler ud af kys og kram til mig men ikke vil give sin far. Det gør ondt på mig og ham!

Jeg gør alt for at bakke ham op og siger til vores datter at hun skal lade være med at skælde ham ud. Jeg lader hende græde og insisterer på at det er far der giver hende den tår vand, hvis det var ham der var i gang med at hjælpe hende. Så sidder hun og råber: "Mor gør det!!" og jeg fastholder at FAR gør det. Nogle gange taler jeg også med hende om at hun skal være sød ved far imens hun er i godt humør og han ikke er hjemme.

Jeg kan ikke greje hvad det er der gør at hun ikke gider ham. Han gør alt for at vise hende at han holder af hende og gerne vil hende. Og jeg gør alt for at bakke ham op.

Har du et redskab til hvordan vi løser det her???

Alices svar

Mor glad, ikke far glad, ja den er ikke god i hverdagens travle liv.

Desvære ved jeg ikke hvor gammel jeres datter er men fornemmer hun er ret lille.Jeg ved heller ikke om der har været brud i familien i hendes tidlige år, men hvis vi tager udgangspunkt at I er en alm. familie der har boet sammen fra hendes fødsel så lyder det sådan her;

Det jeres datter gør er at hun styre dagligdagen hos jer, akkurat som vores chef på et arbejde gør. det er hende der sætter dagsorden, måske husker I ikke hvornår I startede med at lade hende bestemme over jer som voksne? men det I nu skal til er at markere at hun er barn og I - sammen er de voksne (mor og far). Først starter I med at lave en plan du og faderen, den skal være at I to skiftes til at være den voksne i datterens liv denne dag - næste dag er den anden.

Den der har opgaven er den der er lydhør for hendes behov og for hyggen og for putte og natterod. Den ander står for mad indkøb, oprydning osv og ser og høre ikke datterens behov.!

Efter et antal dage hvor konflikterne er taget af, deler I så tiderne hvor i ser og reagere på hendes behov hver aften. på et tidspunkt vil datteren højst sandsynligt indse at mor og far står fast ved at det er dem der viser hvem der har tid til hende.

Verbalt er meldningen klar når hun siger"mor skal" nej mor har ikke tid lige nu! og så forsætte med det man har gang i.

Det er så nemt i vores travle liv at lave nemme løsninger og ofte ser vi først resultatet når disse løsninger bliver en belastning, men vi skal huske på at vores børn kun gør som vi har VIST dem, ikke sagt til dem. Den verbale opdragelse kommer først når barnets intellekt bliver mere udviklet.

god vind fremover og vend tilbage hvis i ønsker yderlig ideer

Alice Søderberg

Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:

Pædagogiskforældrerådgivning.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.