Eksperthjælp: Graviditetstests

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

860 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. november 2011

Pia Hern

"Graviditetstests"

hejsa,...

Jeg syntes relativt ofte jeg hører om dem, der trods graviditet, ik kan teste positiv på urintest før langt henne i gravidteten, uge 8  eller 20 eller senere... Ved godt det er meget sjældent, men er bare blevet nysgerrig på hvor ofte det rent faktisk sker og kan du evt forklare mig hvad der ligger til grund for det fænomen? Er det noget osm er betinget af kvinden...altså sådan at det vil være sådan ved alle hendes graviditeter? Eller noget der er betinget af barnet, sådan at det vil være forskelligt fra graviditet til gravidetet?

MVH

Pias svar

Hej du

Når man bliver gravid stiger bl.a. mængden af det hormon der hedder hCG. Det er det hormon som man tester for i alle graviditetstests. Blodprøve er den sikreste form for test da der altid vil være hCG i blodet hvis du er gravid. Der vil også være i urinen men der skal en vis mængde til før at en urin baseret test vil vise positiv. Derfor kan det forekomme, at en urin baseret graviditetstest viser negativ selvom du faktisk er gravid.

De fleste urin baserede tests kan måle ned til 25mIU/ml og de fleste vil have omkring 100mIU/ml allerede dagen efter udebleven menustration. Det variere dog ret meget fra kvinde til kvinde. Men der er nogle kvinder som altså har mindre end de 25mlU/ml og de vil så ikke teste positive i en urin baseret test selvom de er gravide.

Der er også en lille smule forskel på de tests man kan købe. Stav- og digitale tests er som regel dem der er mest sikre. Strimmel testen er behæftet med lidt mere usikkerhed. Jeg anbefale derfor altid stav testen (den digitale er dyr og er ikke bedre).

Så svaret er at det er mængden af hCG som den gravide producerer der er afgørende – det er ikke barnet – og så er det testens følsomhed for hCG. hCG mænden falder så igen senere i graviditeten men at man ikke har kunne teste sig gravid i 20.uge har jeg ikke hørt om før. Men det er ikke ualmindeligt i den tidlige graviditet.

Blodprøve er den mest sikre test metode men foretages kun hvis man er i tvivl. Så har du testet negativ flere gange uden at du har fået din menustration så er det en god ide at kontakte lægen mhp en blodprøve.

Varme hilsner fra Pia

Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen.

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.