"Svangerskabsforgiftning og igangsættelse"
Hej Pia
Jeg har tidligere haft svær svangerskabsforgiftning.
Jeg er nu gravid for anden gang og er 37+5. Når jeg er 38+5 bliver der taget stilling til en evt. igangsættelse alt efter hvor "moden" jeg er. Pga. akut kejsersnit første gang sker igangsættelsen ved at tage vandet eller ved ballon. De er derfor forsigtige med igangsættelse men vil heller ikke lade mig gå over tid. Hvor stor er sandsynligheden for at udvikle svangerskabsforgiftning efter uge 40+0?
Og hvor stor er sandsynligheden for at det ender i et kejsersnit alligevel, hvis jeg bliver sat igang før tid og det kun kan ske vha. ovennævnte metoder?
Jeg har tænkt mig at spørge om det i næste uge og tager en dag af gangen og håber på at baby bare selv vil bestemme at nu vil den ud, men det vil alligevel være dejligt at høre din vurdering...
Mvh
Maria
Pias svar
Hej Maria
Gentagelsesrisikoen for svangerskabsforgiftning er ml 10-30% især hvis det første forløb startede tidligt i graviditeten og hvis det var det man kalder for svær svangerskabsforgiftning. Men heldigvis er forløbet af en eventuel ny omgang sædvanligvis mildere end første gang. Så du er ikke helt udenfor risiko zonen endnu. Jeg kan ikke garantere dig, at du ikke får symptomer selvom du er så langt som du er. Men som skrevet så er det ikke særlig sandsynligt, at det bliver et alvorligt og svært forløb og slet ikke hvis det først kommer efter 40+0. Men det er set at en svangerskabsforgiftning har udviklet sig meget hurtigt og meget voldsomt. Og du ved jo at vi hellere vil være ”Safe than sorry”.
Det er også på den baggrund at man gerne vil sætte dig i gang – at forebygge at det udvikler sig.
Med hensyn til igangsættelse så er der ikke helt enighed om hvorvidt der er øget risiko for at fødslen ender med kejsersnit. De fleste undersøgelser viser at der er helt op til 3 gange så stor risiko for akut kejsersnit og i andre undersøgelser er der ingen forskel. Min egen erfaring er at der er øget risiko for indgreb både sugekop og kejsersnit men det er ikke sikkert at det er igangsættelsen i sig selv der skal have skylden for det. Det at få et vestimulerende drop kan gøre fødslen mere udfordrende – gøre mere ondt – og derfor har man brug for mere smertelindring.
Og så er der også den faktor – som er min store kæphest – at når vi er stressede under fødslen, hvilket vi godt kan blive når der er denne risikotænkning, øget smerte, øget overvågning ja så er det sværere for kroppen at føde. Kroppen har svært ved at lave de hormoner som skal til for at få fødslen til at forløbe som den skal. Derfor kan det være en rigtig god ide at forberede sig hvilket jeg gerne vil hjælpe dig med.
Jeg fortæller dig ikke dette for at skræmme dig - en igangsættelse kan sagtens blive en helt fantastisk oplevelse men det kan kræve lidt ekstra af dig. Men det vil et planlagt kejsersnit jo også. Det er heller ikke en dans på roser. Men jeg har masser af gode råd specifikt til det at få et kejsersnit og det at blive sat i gang (denne guide kommer om et par dage). Se foreløbig dette link om kejsersnit.
Held og lykke med det!
Varme hilsner fra Pia
Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk