Eksperthjælp: Tværleje

Visninger: 1.338   Svar: 0

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

16. november 2011

"Tværleje"

Hej Pia. Jeg har et spørgsmål vedr. vendingsforsøg af baby.

Jeg er i uge 34+5 og kan tydelig mærke at babyen ikke ligger rigtigt. Den ligger på tværs og har gjort det, hvad jeg lige kan huske af, i den sidste lange stykke tid. Har ved scanninger fået a vide at den er lidt større end normalt men at den havde rigeligt med plads derinde.

Skal til jm om en uge så er selvfølgelig spændt på hvad hun siger men hvis nu fortæller at den skal vendes hvad så? Hvordan foregår det? Kan man sige nej? Jeg har læst mig til at det skulle gøre ondt og det gør mig meget nervøs for jeg er SÅ øm i maven fordi den ligger på tværs og sparker meget.

Håber du kan berolige mig lidt :-)

på forhånd tak-

Sandie

Pias svar

Hej Sandie

Du skriver ikke om du er første eller fleregangsgravid og det har lidt, ikke meget, betydning for mit svar.

Men jeg går ud fra at du er førstegangsgravid selvom det ikke er så almindeligt at en baby ligger på tværs første gang - faktisk kun 0,25%. Det er mere almindeligt at de ligger med numsen nedad.

Hvis baby stadig ligger på tværs så vil du blive tilbudt at få et vendingsforsøg. Læg mærke til at jeg skriver tilbudt og at jeg skriver forsøg. Der er ingen tvang og man kan sige nej. Og et vendingsforsøg lykkedes ikke altid.

Når man forsøger at vende et barn får man altid både kørt en hjertelydskurve og en ultralydsscanning. Efter dette får man et stof som muskulaturen i livmoderen til at slappe af. Hvis man kan slappe af og bruge sin vejrtrækning behøver et vendingsforsøg ikke at være ubehageligt. Lægen forsøger forsigtigt og uden tvang og vold at lede barnets hoved ned mod bækkenet og i dit tilfælde er vejen jo ikke så lang som hvis det var en underkrop. Så jeg ville absolut ikke afvise et vendingsforsøg hvis jeg var dig.

Jeg har oplevet at man har stoppet et vendingsforsøg fordi det var for ubehageligt for den gravide og derfor kan man altså sagtens afbryde undervejs hvis det er for meget for dig.

Hvis du har været gravid før er det endnu større sandsynlighed for at baby kan vendes eller har vendt sig af sig selv fordi der er meget mere plads og muskulaturen er lidt mere ”slap”.

Jeg håber at du er lidt mere beroliget – der er i hvert tilfælde ingen grund til at frygte et vendingsforsøg. Brug den dybe vejrtrækning du har lært til fødselsforberedelse – den vil helt sikkert gøre underværker.

Held og lykke med det!

Varme hilsner fra Pia

Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til Audios med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen

Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.

Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk

Anmeld Svar

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.