Eksperthjælp: 1,5 år, meget kræsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.908 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. november 2011

Lisbeth Jess

"1,5 år, meget kræsen"

Hej Lisbeth,Min skønne datter på 19 mdr er virkelig kræsen, til stor irritation og ikke mindst bekymring for hendes far og jeg.Om morgenen får hun yoghurt med ruggryn og lidt frugt og et blødkogt æg, spiser OK i vuggestuen, men om aftenen vil hun intet have af vores mad, hun vil stort set kun have pastaskruer med pesto eller yoghurt med ruggryn. Det kan hun jo ikke leve af!! Vi prøver at lade være med at gøre et stort nummer ud af det, men jeg er lidt i tvivl om vi griber det forkert an, ved at tilbyde hende noget andet end vores mad, men noget skal hun jo spise?Jeg har virkelig brug for gode råd.Tak løvrigt for en rigtig god brevkasse:-)

Lisbeths svar

Hej !

Derer ikke noget, der kan give rynker i panden,  som når de små ikke spiser den dejlige mad, som  forældre har lavet i kærlighed.

Måden at lære sine børn at spise varieret sund mad er, at have stor tålmodighed og bevare roen, når der protesteres.

Med den alder hun har, skal hun med i køkkenet og være med til at lave  mad. 

Hun er sikkert interesseret og vil rigtig gerne stå og være med.Hun kan røre i en skål, hælde ting op i små skåle. skære ud med en lille kniv.I kan snakke og have meget fornøjelse af at være sammen i et køkken.Min erfaring er, at der er større interesse, når barnet selv har været med at lave maden.

I vuggestuen spiser hun sikkert varieret mad, når hun sidder med de andre .

I kan lave en gardering, når der serveres varm mad, så er der altid brød til. På den måde vil hun altid få noget at spise.Tilbyd evt en banan inden sovetid.

Selvom hun afviser maden,kan den samme ret tilbydes igen en anden dag, efter nogle gange, vil hun måske være klar til at spise den. For så har hun set den før.

Hvis hun trives og ikke er undervægtig, så tag den med ro, hun skal nok lære at spise varieret sund mad. Jo mindre problem I gør ud af det, jo lettere går det.

Håber dette kan inspirere lidt .

held og lykke med projektet, og fortsat held og lykke med hende.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.