Eksperthjælp: 16 måneder, vil så gerne bestemme selv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.240 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. november 2011

Lisbeth Jess

"16 måneder, vil så gerne bestemme selv."

Hej Lisbeth, 

først og fremmest tak for en rigtig fin brevkasse, hvor er det fantastisk du bruger din tid på at hjælpe os mødre med diverse, og måske ind imellem, skøre spørgsmål. 

Jeg har en datter fra juni 2011. Hun er et glad barn med mod på livet og en enorm selvstændighed. Jeg tror faktisk hun er kommet i trodsalderen meget tidligt. Mit problem i denne forbindelse er måden jeg skal tackle hendes selvstændighed på. Hver morgen er hektisk idet, hun har besluttet sig for ikke at få skiftes ble, ikke vil have tøj på og kun vil ud til køleskabet for at gnaske i diverse ting, på trods af hun har spist en stor potion havregrød. (det samme gælder badetid) Vi er begyndt at give hende ble på stående og det har hjulpet en del idet hun ikke skal ligge ned på briksen. Men når hun skal have tøj på, bliver hun virkelig hidsig. Hun hiver med alle krafter tøjet af igen og skriger og skriger, så jeg næsten bliver helt forlegen. Hun ligger sig på gulvet og sparker og slår, når jeg nærmer mig med tøjet. Jeg har prøvet at imødekomme hende med at sige jeg forstår godt du bliver vred, lade hende rase ud og prøve at give en tøj på bagefter, tale sødt og prøve at få hende til at hjælpe med først den ene arm og så den anden (både i sang og tale).. Som du kan se, prøver jeg virkelig, men jeg har nærmest opgivet. For tiden bliver desværre den hårde måde (bare at give hende det på, selvom hun skriger), men det har jeg det rigtig dårligt med da jeg kun synes det gør min dag dårlig og min datter bliver ked af det. Jeg er træt af at have disse hektiske dage og ønsker at finde en løsning. Er det blot en fase? Og er der noget jeg kan gøre anderledes for at vi får det bedre om morgenen, badetid og bare generelt når jeg siger nej? .. Faktisk beundre r jeg hende for hendes viljestærke person, men det er bare hårdt indimellem..

kh moaar

Lisbeths svar

Kære Moar!

Jeg ser det for mig, et barn der hyle rog skriger og bare ikke vil, det du og I geren vil have.

Det giver store frsustrationer både hos barn og voksne

Konflikten er klassisk, for der er sammenstød mellem barnets behov og forældrenes behov.

børn har brug for tid til fordybelse, de skal lege undersøge, kigge og lave sjov også om morgenen, selvom forældrene gerne vil ud af døren i god ro og orden, for der er sikkert et arbejde der skal passes.

Børn gider ikke tøj, det krasser, er koldt og generer

Jeg vil anbefale at I står lidt før op.Lad hende tulle rundt og lege , fordybe sig og spise morgenmad i nattøjet.

Når deter tid, så er du kærlig fast. Sig: Så er det tid til tøj, uden diskussion. Skriger un så siger du kort og roligt. Ja det er også surt, alligvel så skal du i tøjet. bevar roen, giv tøj på , hurtigt og uden overgreb.Ikke lange forklaringer husk du bestemmer,Børn har brug for regler,rutiner og gentagelser, hVER ENESTE MORGEN. giv gerne en bog, ELELR ANDET.

Bliver det en møg morgen så lad vær at dunke dig selv i hovedet.Du er en vidunderlig mor, som skal guide din datter bedst muligt. bevar roen.

Håber du kan blive inspireret og finde din gode måde at klare dine udforinger på, jo mere rolig og fats du er , jo roligere bliver hun, for så slapper hun af. Mor har styr på det.

held og lykke med projektet og tak for rosen .

varme hilsner

Liksbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.