Fra Karina Isolde BalslevGrib muligheden for, sammen med din partner, at få 3 timers intensiv indføring i fødslens hemmeligheder så I er klar til en aktiv og selvstyrende fødsel når veerne sætter ind
Nede i det lokale fitnesscenter overhørte jeg så sent som i går en nybagt mor fortælle sin ammende veninde om den nyligt overståede fødsel. Blandt andet sagde hun: " Så lå jeg bare dér på briksen. Hvad skulle jeg gøre?"
Det er desværre ikke første gang jeg hører en kvinde sige noget i den retning, og jeg ærgres! For hvad får kvinder til at tro, at de skal afgive deres autoritet og lade andre fortælle dem hvad de skal gøre under fødslen? - og hvorfor strander mange, som hvaler, på briksen?
Jeg er overbevist om, at svarene til dels skal findes i historien...
Fra fri føder til fastligger
Gennem tiden har fødende kvinder overvejende gjort brug af oprejste fødestillinger - knælende, hugsiddende, stående eller siddende med mange variationer og lige så mange måder at støtte på - fødestillinger der udnytter tyngdekraften. Den fødende blev støttet af kvinder hun kendte og følte sig tryg ved.
Den ægyptiske hieroglyf, der betyder at føde, viser en hugsiddende kvinde, og i Det Gamle Testamente (2. Mosebog, 1;16) står: ”Når I forløser hebræerkvinderne, på deres fødeskammel…”
De nordamerikanske indianere benyttede sig ligeledes af tyngdekraften. De lod sig hænge i og understøtte af reb der var hængt op i træerne. Men så skete der noget…
Da Louis XIV's elskerinde i slutningen af 1600-tallet skulle føde deres første barn, blev hun lagt på ryggen på et leje, så han, gemt bag et forhæng (hvor skummelt!) , kunne følge med i fødslens gang.
Kort efter denne fødsel opfandt to franske brødre (Chamberlains) tangen, og det er nemmest at bruge den, når kvinden ligger på ryggen. I det bedre franske borgerskab blev det mode, at ligge på ryggen og lade fødselslægen - obstetrikeren - tage barnet ud med tang.
Da dronning Victoria i 1853 som den første i England blev bedøvet med kloroform under fødslen, blev de gængse anbefalinger i vesten herefter, at kvinder skulle ligge på ryggen og føde. Denne fødestilling gjorde det nemlig mere bekvemt for fødselslægen, at anvende de nye procedurer - bedøvelse og tangforløsning.
Og kvinderne - de blev gjort til passive og kontrollérbare fastliggere.
Desværre har denne, temmelig nedgørende, praktiske procedure afstedkommet, at rigtig mange - heriblandt filmskaberne i Hollywood, højtuddannede kvinder og mænd og den barslende mor fra fitnesscenteret - tror, at det er sådan man føder.
Som jeg ser det, handler fødslen om at bibeholde sin autoritet som kvinde og mor.
Om du vælger at føde som en hebræer, ægypter, indianer eller et etnisk mix er helt op til dig, blot du vælger at lytte til og stole på din egen kraft og styrke.
Sidder du nu og tænker: ’Jeg ser ikke mig selv som fastligger. Hvordan bibeholder jeg min autoritet under fødslen?’
- så grib muligheden for, sammen med din partner, at få 3 timers intensiv indføring i fødslens hemmeligheder så I er klar til en aktiv og selvstyrende fødsel når veerne sætter ind.
I løbet af de 3 timer lærer du hvad du selv kan gøre for at føde dit barn i overensstemmelse med naturens hensigt og din partner hvad han kan gøre for, at støtte jer begge bedst muligt undervejs - også selvom det ikke går helt som planlagt.
De 3 intense og lærerige timer får I for blot 1.500,- kr.
Ja tak, book venligst en tid til os snarest
Jeg vil gerne læse lidt mere inden jeg bestiller tid
Foreningen Forældre og Fødsel har i mandags skudt gang i årets netauktion der varer en uge. Her kan du byde på mange spændende ting, kurser, bøger OG 3 timers intensiv forberedelse med mig.
Led mig fluks til Forældre og Fødsels Netauktion 2011, jeg vil gerne benytte mig af muligheden for at gøre et kup.
Tilbage er kun at sige:
Kære kvinde,
rejs dig, fød frit, giv Europas bedstemor baghjul og BE AMUSED!
De bedste hilsner
Karina Isolde
Karina Isolde Balslev
Fødselscoach og doula
Ordrupvej 74A | 2920 Charlottenlund | www.trygfoedsel.dk | 40 95 07 86 | karina@trygfoedsel.dk
Læs mere her »