Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Danske småbørn skal tale tysk og kinesisk

Moderator

Citér indlæg Anmeld indlæg
8. februar 2009, kl. 08:27
Fra fpn.dk

Når de små synger, skal de også synge på tysk eller kinesisk. Sådan lyder meldingen fra forbundet Sprog og Kommunikation.

Børn skal hele vejen fra børnehaven til universitetet bliver mere styrket i evnen til at tale fremmedsprog. Det mener forbundet Sprog og Kommunikation og Danmarks Erhvervsforskningsakademi.

Opfordringen kommer, fordi mange unge kun er interesserede i engelsk som fremmedsprog og derfor ikke er dygtige nok til at tale f.eks. tysk, kinesisk eller arabisk, selvom Tyskland, Kina og Mellemøsten er nogle af Danmarks største handelspartnere. Helt konkret foreslår en såkaldt taskforce fra organisationerne derfor, at »man bør introducere fremmedsprog allerede i børnehaven«.

Læs mere her
Denne profil er PLUSmedlem Denne profil har Foto Garanti
Even a journey of a 1000 miles begins with a single step
8. februar 2009, kl. 09:26
Hejsa

Nu ved jeg ikke om det er generelt eller kun ved denne nyhed, men naar jeg trykker paa "Laes mere" aabner nyheden i mit baby.dk vindue som jo saa derfor bliver vaek. Skal den ikke aabne i et andet vindue?

Knus
Moderator

8. februar 2009, kl. 13:37
Det er en fejl - bliver rettet asap
Rasmine

8. februar 2009, kl. 13:45
Altså...
På den ene side lyder det som en glimrende idé, alt kan vel leges ind.
På den anden side skulle man jo synes at lande som Tyskland og Kina også måtte komme ind i kampen selv, Tyskland feks. burde måske lade være med al deres synkronisering.
Selvom Kina dominerer meget handel, ja endog selve verdens befolkningen, med ca 1/5 del, synes jeg det er lidt utopisk at lære børnene kinesisk alligevel.
Hvad med at lære dem skikke og manerer istedet for?
-Det lægger kineserne vel mere vægt på, altså det med hvordan man feks. overrækker et vistikort.
Man stikker den jo ikke bare i hånden på hinanden.

Jeg undrer mig over at spansk ikke nævnes med ét ord, det er trods alt det 2. største sprog i verden! -Er det ikke?

Engelsk er jeg helt enig i burde undervises i, i en meget tidlig alder!
Miamaja

8. februar 2009, kl. 17:26
alletiders
Cris

8. februar 2009, kl. 17:37
Mebach,

Jeg tror ikke, at det handler om at man "skulle jo synes at lande som Tyskland og Kina også måtte komme ind i kampen selv". Det handler mest om udnytte vores muligheder. Hvis jeg kan få et fedt job, for jeg kan tale kinesisk så er det bare super!
Rasmine

8. februar 2009, kl. 18:36

Får man drømmejobbet fordi man taler kinesisk er det jo fantastisk.

Men hvis du laver en udregning på hvor mange som rent faktisk har brug for at lære at tale kinesisk ifht. job, tror jeg det vil være spildte kræfter.

Miamaja

8. februar 2009, kl. 19:34

Får man drømmejobbet fordi man taler kinesisk er det jo fantastisk.

Men hvis du laver en udregning på hvor mange som rent faktisk har brug for at lære at tale kinesisk ifht. job, tror jeg det vil være spildte kræfter.

et sprog , hvor lille det maatte vare, er altid et plus - man moeder mennesker man ellers aldrig ville opleve, og selvom arbejdsgivere ikke har brug for dine ekstra sprog er det en ekstra bonus der alligevel bliver set paa.

hilsen fra mia maja der har en amerikansk mand der kan tale spansk og som ikke aner hvad han siger men det lyder enormt sexet
Rasmine

8. februar 2009, kl. 19:38
Miamaja skriver:

et sprog , hvor lille det maatte vare, er altid et plus - man moeder mennesker man ellers aldrig ville opleve, og selvom arbejdsgivere ikke har brug for dine ekstra sprog er det en ekstra bonus der alligevel bliver set paa.

hilsen fra mia maja der har en amerikansk mand der kan tale spansk og som ikke aner hvad han siger men det lyder enormt sexet

Nam nam, me gusta español!

Mht. det med at rejse og møde mennesker man ellers aldrig ville møde, kan man selvom man ikke taler kinesisk.

Er du flydende i engelsk, og et andet fremmedsprog, har du store muligheder. Min kæreste er uddannet i shipping, og har rejst verden rundt, og klaret sig med det engelske.

Men ja, jo flere færdigheder, jo bedre.

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+