Eksperthjælp: dreng 1,5 år, vågne rmeget meget tidligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.294 visninger
1 svar
0 synes godt om
28. oktober 2011

Lisbeth Jess

"dreng 1,5 år, vågne rmeget meget tidligt"

Min dejlige, sprælske søn på 1,5 år har i en periode på 1 måned sovet fra 20 til 5 om morgenen. Jeg synes det er alt for tidligt at vågne, især fordi han tidligere har sovet fra 19.30 til 6.30 uden at vågne. Dertil kom at han dengang sov c. 3 timer om dagen fordelt på 2 lure, hvor han nu sover max. 2 timer - 1 time hver gang kl. 10-11 og 16-17.

Han virker, med undtagelse af tidsrummet 14-16, altid frisk og glad, med masser af energi, men ikke den voldsomt store appetit - han småtspiser helst.

Han får stadig flaske, ca. 160 ml inden sengetid, og virker meget glad for sin sutteflaske - spørger selv efter den når han bliver træt og kaster sig over den når den er klar.

Putningen er nem, han sover straks når han bliver lagt. 

I morges vågnede han kl 3.55 og tudede on/off i 1 time for at komme op, men da jeg sad inde ved hans seng i mørket kunne jeg se at han var ved at dejse omkuld af træthed som han sad der i sengen og insisterede på at komme op... Han fik tilbudt morgenmad da han endelig kom op, men spiste kun en skefuld før han sagde fra igen, så han er ikke sulten... Derimod ville han gerne ligge ligesåstille i min seng og lytte mens jeg sang fra sangbogen i en halv time... Han vil bare ikke sove! Og jeg gruer for omstillingen til vintertid på søndag  - skal vi så til at op kl 3?!

Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg (meget gerne helt konkret) få min søn til at sove længere om morgenen?  Er det en fase, eller gør jeg noget forkert? 

Mvh

Rosa - en trææææt mor!!!! 

Lisbeths svar

Hej !

Et barn der vågner så tidligt og græder er en stor belastning, for de trætte forældre.

Jeg kan give dig nogle råd, alligvel er det ikke en sikker proces.Alderen han har giver ofte lidt urolige nætter.

Det første er at få ham over til at sove til middag, istedet for 2 gange om dagen. det må dagplejen/vuggestuen hjælpe med.

Det kan kræve lidt tilvænning,men værd at forsøge.

M.h.t mad, så vil jeg foreslå at droppe aftenflasken, evt give ham en portion grød,en banan og noget brød så du er sikker på at han e rordentlig mæt.

Lav et dejligt aften ritual, med meget nærvær og kropskontakt, bad, massage eller nusse fødder .

Når i har læst, sunget eller  hvad I nu gør, så kan du sætten CD på med noget blid sov emusik. Derer forskellige CDèr at købe/låne.

Sørg for at dele jer, så en af jer får nattesøvnen.en meget træt forælder gør det ikke lettere at få ham til at sove.

Den der har vagten kan evt sove på en madras ved ham,så han kan få en hånd , hvis og når han græder. en tår at drikke og sæt cd èn  på igen.

Afslutning af sommertiden  giver nok lidt forskydninger , der kan gå en uge eller to førend tiden er helt integreret igen..

Jeg håber du kan blive in spireret af dette og får lidt mere nattesøvn.

Held og lykke med projektet.

Varme hilsner

Lisbeth jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2011

Rosa

Tak for svaret. Nu er det så sådan at jeg er alene med min søn, dvs. at der ikke lige er en far at dele/skifte med når han er hos mig  

Jeg er allerede i gang med at trappe ham ud af aftenflasken, og mht middagsluren så vil jeg absolut begynde at snakke med vuggestuen om det du foreslår. 

Du skriver at alderen netop er svær - hvornår "går det så over"? Hvornår plejer søvnen normalvis at stabilisere sig lidt mere i tråd med et almindeligt søvnmønster?

Mvh

Rosa

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.