"lille nyfødt med mavekneb"
Hej :-)
Vi er de heldige forældre til en lille dreng født for 14 dage siden.
Jeg havde termin den 23 okt. men han kom den 9okt. vejede 2765gr og havde et alt for lavt blodsukker da han kom ud så vi var indlagt på ouh i 1 uge, da han fik sukkervand og mit mælk. Da vi kom hjem skulle vi som alle andre lige finde ud af det hele, med at være forældre.
Nå nu kommer jeg så til mit spørgsmål. For når han har spist bliver han meget urolig efterfølgende, somom han har noget mavekneb. Nogle gange ligger han i tiden "mens han sover" og grynter og siger lyde somom maven driller. Jeg fornemmer han ikke sover ordentligt fordi det driller ham, og nogle gange er selvfølgelig værre end andre, og så soverf han "kun" 1.5-2timer
Jeg ammer, og det kan godt tage op til 1.5 time, hvor han stort set spiser konstant, ofte ved begge bryster (De sidste par dage ihvertfald) og jeg er begyndt at tage ham op og bøvse flere gang under måltidet, hvor han så bare skriger indtil bøvsen kommer og så skriger han igen lige bag efter for så vil han tilbage til brystet ;-)
Før havde jeg ham ikke oppe og bøvse, da der ikke var mavekneb, men det synes jeg ligesom der er kommet her de seneste par dage. Men før spiste han også "kun" 20-40min. Han ømmer sig ihvertfald. Græder ikke men har tydelig ubehag, og vi kan ikke ligge ham til at sove men skal sidde med ham konstant. (meget hyggeligt meeeen for søren man bliver jo træt eftersom han ikke vil ligge selv bare en gang imellem, Men det er nu det mindste, hvis bare hans "smerter" kunne gå væk)
Vi sidder længe efter hvert måltid og bøvser ham ekstra af, og der kommer ofte både bøvser og prutter. jeg masere også maven let, når han så endelig falder til ro, for at lette luften der nede.
Jeg bør måske skrive at jeg bruger ammebrik, den fik jeg på sygehuset, da de sagde det kunne hjælpe mig fordi han ikke så let kunne få fat på mit bryst, da jeg ikke rigtig har nogen brystvorte. Eller dvs han kan faktisk sagtens få fat første gang, men når så han slipper efter noget tid, kan han ikke rigtig få fat igen og så putter jeg suttebrikken på. Jeg ville helst være fri for at skulle bruge suttebrik da jeg tænker der let kommer en del luft med ned når han synker. og at det kan være en af grundene til hans ubehag, men det er nemmere sagt end gjort.
Min sundhedsplejerske synes ikke jeg skulle prøve for meget med at komme af med suttebrikken endnu, da det er vigtig han får noget mad. Men han får uden tvivl rigelig med mad, for han vejede 3kg efter 10dage ''(fødselsvægt 2765) og han spiser virkelig længe.
Spiser han for længe? (Skal jeg stoppe ham efter noget tid og så gå en tur med ham og give ham sut? Hvis han spiser for meget? Han gylper ikke, så derfor har jeg ladet ham spise til han selv bare sputter brystet ud flere gange i træk. Der vurdere jeg han er færdig.
skal jeg droppe suttebrik, og/eller kan det være hip som hap.
(Det som er vigtigt for mig er at han får min mælk)
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen den nybagt mor.
Catrines svar
Kære nybagte mor.
Stort tillykke med din søn. Hvor er det flot, at han har taget på så hurtigt! Så du har da helt ret i, at han får mælk nok.
Ud fra din beskrivelse af din søn tror jeg du har ret i, at hans mavekneb skyldes luft. Og det kan godt skyldes suttebrikken, selv om det ikke er sikkert. Jeg synes godt at du kan give det et forsøg uden brikken, da du jo beskriver, at han godt kan få fat. Jeg tror at hans problemer med at få fat igen når han har sluppet, skyldes, at her er din brystvorte våd, og så glider han ligesom af. Prøv derfor at tørre vorten af når han slipper, så tror jeg at han bedre kan få fat. Hvis han havde svært ved at få fat til at starte med, kunne du have brugt suttebrikken først, og når så din brystvorte var blevet formet, så kunne du prøve uden. Men det lyder jo som om han godt kan få fat - og så er der jo ingen grund til suttebrikken. Man oplever desuden ofte, at børnene ligger længere ved brystet når de bruger suttebrik, så det er jo endnu en god grund til at prøve uden. Hvis du er bekymret for om han så får nok, kan du jo aftale med din sundhedsplejerske, at hun kommer forbi til et ekstra tjek.
Det lyder på mig som om du fint er i stand til selv at vurdere, hvornår din søn er mæt. Jeg synes, ligesom dig, at så længe din søn viser interesse og vil sutte, så skal han have lov. Han var jo lidt lille ( i forhold til gennemsnittet) da han blev født, og man ser tit, at sådanne lidt mindre børn, ligger ekstra længe ved brystet. Det skal nok blive anderledes når han bliver lidt større. Jo mere fedt der er på kinderne, jo bedre vil han også kunne opretholde det vakun der kræves, for at sutte effektivt.
Du gør det altså rigtig godt - så fortsæt bare med at tro på din egen intuition. Prøv uden suttebrik og se hvordan det går, og nyd de stunder med tæt kontakt du har med din søn. Den tid man bruger på nærhed med sine spædbørn, er fuldstændig fantastisk givet ud, i forhold til hvor trygt og tillidsfuldt et barn man får ud af det. Man kan ikke skabe dårlige vaner eller forkæle sit barn med for meget kropskontakt.
Fortsat held og lykke med din søn. Skriv endelig igen hvis du har flere spørgsmål, eller vil have uddybet noget.
De bedste hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk