"baby 5 måneder, laver underlige bevægelser med munden"
Hej!Vores søn på fem og en halv måned trives og er en dejlig glad dreng! Han er sjældent sur eller ked af det, spiser og sover fint. Han ammes primært, og får 180 ml mme inden han skal i seng. Han bliver puttet ca kl 21 og sover hele natten indtil kl 7 om morgenen ca. Vi er begyndt at give ham majsgrød til middag for ca 14 dage siden.Han følger udviklingen efter forskrifterne - holder øjenkontakt, smiler altid, er interesseret i legetøj, samler selv op og skifter fra hånd til hånd osv osv... (dog ruller han ikke endnu, men det er på vej kan jeg se...). Han har været meget dygtig til at løfte hovedet når han ligger på maven - lige fra han blev født (kejsersnit) og det er han stadig. Det var en kort intro - nu til mit spørgsmål: Den sidste uges tid er han begyndt at gøre "mærkeligt" med munden. Han åbner den på vid gab, og laver også sommetider tyggebevægelser. I starten troede jeg at han havde opkastsfornemmelser (han gør nogenlunde de samme bevægelser når han spiser grød og er ved at få det i den gale hals...) eller prøvede at fremkalde et gab - det ender også nogen gange i et gab. Det ser lidt underligt ud (kan minde lidt om tics???) - men alligevel ikke. Hvad kan det mon være? Han gør det mest når han ligger på puslebordet eller får skemad - men gør det også ind i mellem ellers. Han har 2 tænder (fik dem da han var 4 mdr) - kan det mon være fordi gummerne klør og der er flere tænder på vej? Eller kan han have ondt i halsen? Han blev vaccineret for en uges tid siden, og jeg synes det er begyndt efter det - men det behøver jo slet ikke at have en sammenhæng! Ugen før det var han meget forkølet, og fik primcillin da han "pev" på den ene lunge.Hilsen en mor der grubler...
Lisbeths svar
Hej !
Klart du bliver bekymret for om nogeter galt. Nu trives han så fint, som jeg læse rog pludselig begynder han på det der.
Jeg har forsøgt atse din lille søn formig for at forstå hvad du beskriver.
Jeg trro han leger med sit spyt, smager på det, placerer det rundt imunden og så kan der let komme noget i den gale hals, når han ligge rned.Han er id en alder hvor han opdager meget omkring sig selv og sin krop. han undersøger, og finde ud af hvad sker når han gør forskellige ting.
Jeg læser han allerede har fået en tand og ja gummer klør, svir og er ømme, indtil alle 20 tænder er kommet ved 2 års alderen.
Nu har han fået antibiotika for en lungeb etændelse, kan han have noget svamp i munden.Det kan du let checke selv. Put dansk vand på en snip engangskuld og kør indersiden af kinderne , Se om derer belægninger på kluden. hvis han har så rens godt med dansk vand og se om deter nok.ellers skal han noget medicin for det.
Håber du er blevt lidt rolig. se tiden an, og nyd hvad han finder på. Er du usikker på hvad jeg har skrevet, så skriv gerne igen.
held og lykke med ham.
varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld