Eksperthjælp: 7 måneder vil ikke spise mos, uden protest

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.102 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. oktober 2011

Lisbeth Jess

"7 måneder vil ikke spise mos, uden protest"

Hej Lisbeth.

Jeg har en søn, som blev født 27 marts 2011. Så han er ca. 7 måneder nu. Vi har i snart 2 måneder prøvet at give ham ske-mad med supplerende modermælkserstatning (mme). Han får ca 8 kg, så han er lidt undervægtig i forhold til sin alder.

Når jeg og min kone giver ham ske-mad er han ikke interesseret. Han kigger alle andre steder hen end på skeen. Når vi endelig får hans opmærksomhed og stikker skeen ind munden på ham lukker han den og presser tungen ud. Hvis vi er heldige med at få mosen ind i munden presser han mosen ud mellem læberne med det resultet, at halvdelen havner på hagesmækken. Resultatet er, at vi får noget mos i ham, men kun lidt (ca. halvdelen). Han er dog stadig klynkende og meget utilfreds og vi bliver nødt til at give ham en flaske bagefter (200 ml) som han så tømmer.

Det store problem er hans manglende koncentration omkring maden, at han ikke åbner munden og han presser tungen ud når skeen føres ind i munden. Det er som om han ikke vil spise mosen.

Vi har prøvet forskellige tiltag for at gøre ham mere interesseret.

- Med forskellige typer mos, hvor vi har prøvet at krydre det lidt og blandet med gulerødder, pastinak og brocoli.

- Givet ham en lidt mme før vi giver ham mos

- Prøvet at made ham med fingeren eller en anden ske.

- Siddet med ham på skødet og haft ham i højstol så vi bedre har øjenkontakt.

- Åbnet munden med lillefingeren før skeen føres ind i munden, så han ikke presser skeen ud med tungen.

Vi har snakket med den lokale sygepleje, men fik stort set de samme råd som vi allerede har brugt, så vi er ret frustreret. Når jeg tænker på at han er knap 7 måneder og ikke spiser synderligt meget mos. Hvad kan vi gøre for at få hans opmærksomhed? Jeg er jo også bange for at gøre skemad til en dårlig oplevelse for ham. Eller skal vi bare vente til han selv er klar og give ham mme en eller to måneder endnu?

Venlig hilsen 

Jesper

Lisbeths svar

Hej Jesper!

Det er meget frustrende når man som forældre har lavetd ejlig mad til sit barn og der ikke glider så meget ned, det kan svine forfærdeligt og alligvel ender I med at give MME.

Det lyder i mine ører som helt normalt, nogen børn gider ikke mosen med det samme.

Derer forskellige ideer jeg kan give jer, så kan i se hvilke af dem i har fornøjelse af.

Han er 7 måneder, han putter formentlig alt i munden for at undersøge, det skal I udnytte.

Giv ham en ske, dæk gulvet tilmed plastik, og lad ham selv sidde og putte i munden . måske kan I fåen ske fuld ind indimellem.

Det kræver at det, der gives har en god smag. Jeg kan anbefale havregrød om morgenen, med en klat smør og moset banan, det giver en sød smag som de fleste børn godt kan lide.

Start med grøden først og når han er vild med at få det ind,så begynder i med grøntsagsmosen.

Jeg tror det er oplevelsen af, at noget bliver proppet i munden på ham, han ikke bryder sig om.Hvor langt kan han få sin tunge ud af munden. kan han have et stramt tungebånd.?

Hvis det er det, skal i putte maden godt tilbage på tungen, så han kan synke let.

Tag det helt roligt i f h t ,hvor meget der ryger ud og ved siden af, når bare der komme rlidt  ind. Du har ret i ,at det skal være en glæde at spise, ingen tvang kun tilbyde.

Min erfaring er, at der spildes lige meget uanset, hvor længe man venter med ,de skal spise selv.

Til frokost kan I give ham små brødhapser med forskelligt på,leverpostej, avocados, se om han kan lide det, lad ham selv tage, presse sammen og helt sikkert putter han det i munden. Brød uden kerner.

Han kan også begynde at drikke MMe af kop, og selvfølgelig skal I også give ham MMe i flaske så han får det han skal.

Håber dette kan inspirere, er der flere spørgsmål eller behov for uddybning så skriv igen.

Held og lykke med ham og med madprojektet.

Varme hilsner og god week end

Lisbeth jess

Deter først når han er ca 1 år, det forventes han spiser det samme mad som resten af familien, så I har masser af tid til at introducere ham.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.