"Drømme og fødsel"
Hej Pia.
jeg vil først starte med at sige at jeg har læst borgen " Du bliver en skøn mor" som du har skrevet sammen medHelen Lyng Hansen.
og den bog er bare kanon god er meget glad få min mand har købt den til mig.
og det er nogle rigtig gode råd. og selv min mand har læst det kapilet til fæderne 
jeg skal føde om ca to mdr. og er meget spændt ..
- men er begyndt at drømme om føslen og det er ikke en rar drøm.
drømmer at han er stjernekikkert og flækker hele vejen.. 
har ellers haf goe drømme om føselen.
men efter vi har fået af vide at bettemand følger sin egen kurve og han vejer næsten to kg nu og han tager jo ca to mere på inden han skal ud..
har du nogle gode råd til hvordan jeg kan få de her grimme tanker / en lille smule angst få at føde væk?
Pias svar
Hej du
Tusind tak for dine søde ord – det glæder mig at du og din mand kan bruge det vi har skrevet!
Det er meget almindeligt at have den slags drømme som du beskriver. Drømme i graviditeten varsler ikke at det er det du vil opleve – de udtrykker mere nogle af de følelser du kan have knyttet til det at føde og de fleste gravide har ud over spændtheden og forventningen en vis frygt – især for det ukendte og for at opleve noget ubehageligt.
At have lidt frygt er faktisk kun godt. Frygten er med til at hjælpe dig med at blive forberedt og det er super godt at du gerne vil se lidt nærmere på hvad dine drømme vil dig og at du gerne vil se på din lille frygt ;-)
Frygten er lidt ligesom hvis du havde ondt et sted – den viser dig et område som er godt at kigge på. På den måde er frygten med til at forberede dig. Forestil dig hvis du lod som ingenting og gemte frygten væk. Den ville jo ikke være væk blot ude af syne. Det kan i den grad give bagslag under fødslen. Dels fordi at føde med frygt i bagagen er meget svært dels fordi det kan blive en selvopfyldende profeti.
Men ser du frygten i øjnene kan du forholde dig til den og finde ud af hvordan du skal tæmme den og ofte kan man få den til at forsvinde ved simpelthen at se den i øjnene og finde ud af om den egentlig er en reel frygt eller en man bilder sig ind.
Det kan selvfølgelig være svært at finde ud af om en frygt er reel men det jeg mener er om det virkelig er noget der kunne ske. Jeg har ofte haft klienter i min rådgivning som også havde ting de var bange for som slet ikke var noget der kunne ske i virkeligheden. Men det kan være svært at vide når man ikker er ekspert på fødsler.
Er den reel er det en god opgave at finde ud af hvordan man kan forebygge at det man er bange for sker eller hvis man ikke kan det – hvordan man så gerne vil tackle det hvis det skulle ske. Og her kan det være en god ide at få hjælp til at skelne. Nogen gange kan viden om det man frygter mindske frygten og andre gange er det mere strategier til at tackle det som kan hjælpe.
I dit tilfælde lyder det til at det med babys størrelse bekymrer dig lidt og derfor kan lidt viden om den specifikke situation du frygter være godt. Den viden kan fjerne din frygt. Så derfor er mit råd i første omgang at du får frygten frem i lyset. Lav en liste over alt det du frygter og se så om du kan finde ud af hvordan du kan tackle disse ting hvis de opstår eller om du kan forebygge dem.
Du kan også få viden om det at forebygge bristninger ved at læse mit blog indlæg om hvordan du forebygger dette. Læs indlægget her.
Du er også velkommen til at skrive til mig igen – enten her eller på pia@motherbynature.dk så skal jeg hjælpe dig med at give dig lidt tip til enten at forebygge eller tackle det du frygter.
Men alt i alt skal du ikke være ked af at du har lidt frygt - det er kun fint så længe at du gør noget ved det og ikke lader dig trumle ned af frygten. Frygt er bare en følelse som kommer fra dine tanker og du kan ændrer dine tanker og dermed også dine følelser.
Held og lykke med det!
Varme hilsner fra Pia
Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk