"Skævt bækken og normal fødsel"
Hej Pia.
Jeg fødte i dec 2010, efter 37 timer i fødsel med dårlige veer, ved akut kejsersnit og tabte 4 liter blod da min livmoder var blevet for træt efter de 37 timer i fødsel, ve drop osv. Det viste sig at min datter sad forkert, hun havde en stor "fødselsknude" (meget lang hovedform).
Jeg fik af vide fra hospitalet at der ville blive skrevet i min journal at jeg i fremtiden skulle have planlagt kejsersnit, grundet man er bange for blodtab igen.
Jeg har dog altid drømt om at føde normalt og jeg havde tænkt mig næste gang, at forsøge dette med en nota om at passe på mig selv.
Desværre har jeg for et par dage tilbage fået konstateret skoliose (skæv ryg), derfor har jeg også skævt bækken (bekræftet af røntgen billeder), min kiropraktor har fortalt mig at det muligvis kan have en påvirkning på at jeg ikke kan føde normalt, eller vil have svært ved det.
hvad kender du til skævt bækken og fødsler? vil man kunne føde normalt? kan man udreddes og hjælpes på nogen måde?
på forhånd tak!
mvh Viktoria N C
Pias svar
Hej Victoria
Pyha det har da været lidt af en sej omgang du var igennem da du skulle føde!
Jeg er ikke som sådan ekspert i skæve bækkener – det er noget vi ser meget sjældent. Men jeg vil mene at det hele afhænger meget af hvor skævt dit bækken er. Barnets hoved former sig efter fødselskanalen og kan i mange tilfælde tilpasse sig de forhold der er. Men hvis der er en asymitri i dit bækken kan det jo være svært fordi passagen som barnet skal igennem derfor bliver for lille.
I gamle dage tog man røntgen billeder af kvinders bækner eller lavede noget man kaldte for pelviometri hvor man kunne måle de forskellige bækkenmål. Det gør man ikke mere men man kan godt via en gynækologisk undersøgelse hos en fødselslæge vurdere størrelses forholdene. Det er dog din indre diameter i dit bækken som er af afgørende betydning. Det som også kaldes for bækkenindgangen og den kan man kun måle i forbindelse med et kejsersnit – det gør man faktisk altid. Den diameter vil stå i din journal i forbindelse med operations beskrivelsen. Men i dit tilfælde er skævheden jo først kommet efter dit kejsersnit gå jeg ud fra?
Men jeg syntes du skulle kontakte en gynækolog/obstetriker og diskutere det hele med. Du kan få en henvisning fra din egen læge.
Håber det giver dig ideer til at komme videre.
Held og lykke med det!
Varme hilsner fra Pia
Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Pia’s Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk