Eksperthjælp: Baby 10 måneder.: Går, men har intet sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.559 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. oktober 2011

Stine Winther

"Baby 10 måneder.: Går, men har intet sprog"

Hej Stine.

Jeg ville høre om du kendte til mit problem.

Min mand og jeg har tit talt om hvor hurtig vores datter har været, hun kravlede rigtigt fra starten som hun skulle, begyndte allerede som 7/8måneder at støtte sig op ad ting stående, som 9 måneder vil hun gå hvor man holder hendes hænder og her hvor hun snart er 10 måneder står hun selv uden støtte... 

MEN... hun har intet sprog! hun siger da "dadadadada" og det er for det meste når hun er sur. Hun er slet ikke interesseret i pegebøger eller "katten siger miavv", ligesom hun heller ikke har ro til at ville have læst historier. 

Når vi leger på gulvet med hendes legetøj går jeg meget op i at sige farverne osv, men det interessere hende slet ikke, og hun holder måske til at sidde og lege i 5min, så skal hun op og gå.

hvad kan jeg gøre?

på forhånd mange tak

Mvh Viktoria

Stines svar

Kære Viktoria

Tak for dit spørgsmål!

Ja, jeg har set masser af eksempler på babyer, hvis motoriske udvikling går lynhurtig, og som derfor ikke har ro på sig til mere stillesiddende aktiviteter. Ligesom jeg har set masser af eksempler på det modsatte.

Jeg vil nu ikke beskrive det som et problem. Din datter har brugt det meste af tiden på at lære at komme omkring, og hun nyder stadig den oplevelse, det er for hende at bevæge sig og udforske omgivelserne på egen hånd. Det skal I ikke bekymre jer om. Den tid skal nok komme, hvor hun kan sidde stille og fordybe sig. Vær tålmodig. Og tilbyd hende fortsat at samtale om ting og kigge i bøger, det er helt fint. Men lad hende selv bestemme, hvor længe. 5 min. er fint.

Det er meget normalt, at sprogkompetencen ikke er så udviklet hos de motorisk hurtige babyer. Det, I skal holde øje med, er dog ikke så meget, hvilke lyde, hun kan sige (eller ikke sige), men snarere, hvilke ord, hun reagerer på. Den sproglige udvikling starter med forståelse af ord. Et barn med stor sprogforståelse lærer hurtigt at tale, når først tungen kommer på gled.

Her er nogle forslag til, hvordan I kan stimulere hendes sprog:

1. Snak til hende, når I laver hverdagsting sammen: Tager tøj på (nævn beklædningsdele), spiser mad (nævn ingredienserne). Selvom hun ikke kigger interesseret på jer, så snak alligevel. Og husk i øvrigt at lade radio og fjernsyn være slukket, når I snakker.
  2. Følg efter hende, når hun går, og sæt ord på tingene, hvis hun finder noget spændende at undersøge. Hvis hun fx går hen til en reol og hiver bøger ned, så gå hen til hende og sig: "Har du fundet en bog? Falder de ned? Kom, nu sætter vi dem ind igen."
  3. Sang og musik er sprogstimulerende:
    • sæt cd med børnemusik på og dans, imens I synger med på sangene
    • lav sanglege med masser af bevægelse, gå fx til babyrytmik, hvor I kan lære nogle gode sanglege. Og selvom hun måske de første 4-6-8 gange drøner rundt med sin egen dagsorden, så vil sangene blive en del af hendes sproglige erfaringer, som hun vil trække på senere hen
  4. Leg lege med bevægelse på:
    • kast og tril med bold - gerne mange på én gang
    • byg med klodser, som kan spredes på gulvet eller sættes op og hentes ned fra sofabordet
    • giv hende en lille vogn, taske eller kurv, som hun kan gå rundt med,. Put ting i, som I sætter ord på, fx små dyr eller legetøjsmad, og som hun kan hælde ud på gulvet og samle op igen

Læs også mit blogindlæg om at læse bøger med baby: Højtlæsning med de små

Og for læsere, som måske har en stor baby, der ikke kravler endnu, vil jeg foreslå, at I læser mit blogindlæg om babyer, der kravler/ikke kravler: En chimpanse i huset

Kærlig hilsen

Stine Winther

Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.

Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.