Fup og fakta om snot og forkølelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.357 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. oktober 2011

Baby.dk

Fra vifaedre.dk

udgivet af Vi Fædre den man, 10/10/2011 - 20:25

Efterårsvinden rusker, og vinteren er lige om hjørnet – det er højsæson for forkølelser. Her får du en række gode råd til kampen mod børnenes snot og forkølelse.

Fup og fakta om snot og forkølelse

Vores børn har medbragt nogle af de mest sejlivede myter til børnelæge Lise Jensen. Hun giver dig her gode råd i kampen mod snot og forkølelse, og hun hjælper dig med at finde hoved og hale i de mange myter.

Det er tegn på et dårligt immunforsvar, hvis mit barn er syg, eller skranter halvanden måned i træk

Nej - Det er faktisk meget normalt, at institutionsbørn får mange forskellige virusinfektioner oven i hinanden, især i vinterhalvåret.

Hvis mit barn fryser, får han nemmere en forkølelse

Nej - Dit barn kan ikke blive forkølet af at være kold, men det kan gøre ham mere modtagelig for smitte. Lad os én gang for alle slå det fast: Dit barn kan ikke blive forkølet af sig selv. En forkølelse er altid virusbetinget i udgangspunktet – man skal altså smittes med en mikroorganisme fra en anden person. Men kombinationen af at blive udsat for smitte og have en afkølet krop kan gøre, at dit barn lettere bliver syg.

Hvis de andres forkølede børn blev væk fra institutionen, ville mit barn ikke blive smittet

Nej - Dit barn bliver også udsat for smitte ved familiefester, i Brugsen og i bussen. Myten er dog lidt berettiget, da børnene har meget tæt kontakt i institutionen og tilbringer så mange timer der. Børnene smitter mest, lige når symptomerne starter, hvilket typisk sker i institutionen, men rent praktisk kan de færreste jo hente deres nysende pode inden for få minutter.

Læs mere her »

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.