"Smerter når jeg går"
Hej Pia
Når jeg er ude at gå tur får jeg ofte en let smerte ind i
nederste del af maven – sådan lidt ovre mod siden, altså ikke helt foran på
maven. Det føles lidt som sidestik, blot at det er et andet sted.
Er det noget jeg skal forholde mig til ? Jeg har også lagt
mærke til, at min mave bliver meget hård, når jeg går tur..
Pias svar
Hej du
Det du beskriver lyder som en kombination af det der kaldes for ligament smerter og plukkeveer. Ingen af delene er farlige – de er helt normale og en del af ”pakken”. Så du kan forholde dig jublende over at alt er som det skal være ;-)
Ligament smerter skyldes at der kommer et stort træk på de ledbånd som holder livmoderen på plads inde i dit bækken. Det er ligesom 2 elastikker der bliver trukket i, når maven vokser. Det føles ofte som stik i siden og kommer gerne når man rejser sig op fra at have siddet eller når man går rundt. Der er ikke noget du kan gøre for at mindske ubehaget og som regel går det over igen.
Plukkeveer er også helt normalt. Det er din livmoder som træner til fødslen og det er meget ofte at plukkeveer kommer når man er mere fysisk aktiv end man plejer eller når man har dyrket sex. Det eneste tidspunkt man skal være lidt obs på plukkeveer er hvis de gør ondt og kommer regelmæssigt og/eller hvis der er blødning. Men maven må meget gerne blive hård men det må ikke være smertefuldt. Lidt murren kan godt forekomme.
Du kan læse mere om plukkeveer på min blog hvor du også kan hente tip til at få lidt ro i maven hvis der er lidt for mange plukkeveer. Det kan du nemlig godt gøre noget ved selv.
Held og lykke med det!
Varme hilsner fra Pia
Følg Pia’s blog på www.motherbynature.dk hvor du kan finde inspitation, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel. Du kan ved at tilmelde dig nyhedsbrevet helt GRATIS få Piaøs Mini Guide: Sådan gør du fødslen meget lettere – 3 trin der ændrer alt. Du kan også hente en gratis ordbog og lytte til podcasts med gode råd om hvordan du tackler alt fra kvalme til at komme i gang med amningen
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk
Anmeld