"6 måneder, søvn og mad.? "
Hej Lisbeth,
Jeg har en dejlig dreng på 6 mdr. Han er dygtig, nem, nysgerrig, tålmodig og glad! Alligevel har jeg lige et par spørgsmål (mange!) som jeg håber du kan svare på 
Han er flaskebarn, og så får han grød, mos, til dels vores mad, er begyndt med rugbrød osv. Alt går fint, han er nysgerrig og interesseret og spiser godt. Lige for tiden ved jeg, at han får 400 ml. MME i døgnet - men når han ikek gør skal han jo have jerndråber. Jeg kan forestille mig, at jeg har svært ved at huske at give ham dem "af og til"; kan jeg give "forebyggende" (måske mindre dosis?) hver dag, eller giver det maveproblemer?
Han er dygtig til at sove, både nat og dag. Han sover fra 19 til 22, hvor han lige kort vågner og får en flaske vælling, for at sove videre til kl. 7. Af og til skal han have sut i løbet af natten, og af og til vågner han allerede kl. 5 for at spise (og sover straks videre) men ellers ikke de store udsving. Så tager han som regel en tidlig lur på en times tid, omkring kl. 9, et par timer fra 11-12 stykker og frem, og så er vi ved at indføre en "powernap" omkring kl. 16.30, da han simpelthen er aaalt for træt til aftensmad ellers. Efterfølgende puttes han så omkring kl. 19, hvor han gnider øjne og ører, pyldrer og tydeligt er træt. Det giver jo sammenlagt ca. 16 timers søvn i døgnet - er det for meget når han trods alt er så stor?
De sidste 2 uger, har han nogle aftener vågnet og grædt helt vildt kl. 22 hvor han plejer at få mad. Så jeg har skyndt mig at lave mad, men han har nægtet flasken. Han skriger og skriger, og det føles som om han bliver "sur!" hvis jeg forsøger at holde om ham, tage ham op osv. Det kan tage alt fra 10 minutter til en time at berolige ham igen, og oftest ender jeg med at tage ham med i min seng, ligge helt tæt med ham og stryge ham over håret og hviske beroligende til ham. Når han er faldet til ro og næsten sover, bærer jeg ham stille ind i seng og han sover videre. (uden at have fået mad) Det slutter ligeså pludseligt som det starter? Der er ikke noget mønster eller kendetegn der kan fortælle mig hvad der sker, og det undrer mig - det er svært at han er så ked af det, uden at jeg må trøste ham!
Hans far går i seng kl. 22 ca., så jeg havde en ide om, det kunne være det der forstyrrede ham. Vi har derfor flyttet om på hans værelse, så han nu sover så langt fra døren som muligt, og med næsten lukket dør. Han har sovet på eget værelse i egen seng siden han var 3 mdr. gammel, helt uden problemer..
Og så lige et sidste spørgsmål omhandlende mad. Han spiser ALT hvad jeg tilbyder ham, og er rigtig nysgerrig på vores mad. Jeg lader ham smage hvad vi får, og hvis vi fx får kartofler og sovs er det også hans mad. Hvis vores mad ikke er så børnevenlig laver jeg kartoffelmos/grød med grøntsager i til ham. Men må han gerne smage alt? Min SP har sagt, at man nu fraråder sødmælk, med mindre barnet trænger til at tage på. Hun har "bedt" mig fortsætte med MME som eneste mælk, indtil hun kommer når han er 8 mdr. Der vil hun vurdere om han er "sødmælksbarn" eller "letmælksbarn"... Men jeg må da godt give ham mad tilberede med almindeligt mælk? Fx risengrød?
Undskyld at det blev så langt, og på forhånd tak for svar!
Lisbeths svar
Hej !
Det lyder som om du har en dejlig dreng som klart fortæller dig , med gråd hvad han har brug for, og du læser ham fint læser jeg.
Løsningen ,med at flytte ham væk fra døren er god mener jeg. Deter ofte sådan, at når de vågner efter et par timer, kan de være svære at berolige igen.De er stadig ned i den dybe søvn.
Den søvnrytme du beskrive lyder fin, selvom han er 6 måneder, har han stadig brug for meget søvn.
Det er helt rigtigt som din shpl siger omkring sødmælk, deter bedst at give MMe, også til drikke i kop,så er du også fri for at tænke på jerntilskud.
Brug MME til mosning af grøntsager,og til den grød du selv laver.Deter dejligt for dig at han er så nysgerrig omkring mad og gerne vil have.
Fortsat held og lykke med ham. Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk