Eksperthjælp: barn 4 mdr - sjældent afføring og gal ved brystet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.703 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. september 2011

Catrine Hansen

"barn 4 mdr - sjældent afføring og gal ved brystet"

ihh er sådan i tvivl om alting lige nu. Aner ikke om det er fordi han har fået for ldt mad eller han om han har forstoppelse eller om det er normalt at der går så længe mellem han skider lige pluselig.

det startede med han ikke havde afføring i 3 dage (han plejer at have to gange dagligt) Så begyndte jeg at give mme (1 flaske hver aften) og ellers fortsatte amningen om dagen. Men der kom stadig ikke noget. Nu gider han ikke ligges til brystet, eller han kræver det hver time, men når jeg ligger han til bliver han sur. Han spiser kun lidt af gangen, men vil til igen kort efter. Tænkte det kunne være på grund af forstoppelse han ikke kunne have så meget af gangen og derfor ikke kunne blive mæt, fordi han føler sig fuld i maven.

Nu har han ikke skidt i 7 dage og fået movicol siden igår af lægen.

Føler mig som en rigtig dårlig mor, at jeg ikke kan vurdere om det er fordi han har fået for meget eller for lidt.

Nå men idag (anden dag på movicol) kom en ordenlig omgang afføring, tyndt, orange/brun og ildelugtene.

Men han har grædt og grædt hele dagen, han var glad intil det skidt begyndte at virke. Øv. Og har det så skidt med at droppe amningen, men føler ikke jeg kan mætte ham, men synes bare det er så trist hvis jeg tager fejl og egentlig har mælk nok.

Ved ikke noget lige nu.. Læger og sygeplejesker modsiger hinanden

Og ved godt jeg skal amme hvile og spise og drikke for at få produktionen op. Det har jeg gjort i 4 dage nu og pumpet ud også, men det har ikke gjort at han vil spise mere hos mig. Det er som om det gør ondt på ham at ligge i ammestilling, han græder så snrt jeg vil ligge ham til.

Catrines svar

Hejsa!

Øv hvor er det bare træls for dig, at amningen er gået lidt i hårdknude!

For det første vil jeg sige, at et barn der udelukkende får modermælk kan have et meget varieret afføringsmønster, og det er helt normalt at der pludselig går flere dage imellem at der er afføring. Der kan faktisk godt gå op til 7 dage uden at det er bekymrende. Man kan dog godt opleve, at barnet bliver lidt urolig i dagene op til, da de godt kan få en smule mavekneb.

Til gengæld bør et barn der udelukkende får mme have afføring hver dag, da der er flere affaldsstoffer i mme. Et barn der både får mme og modermælk kan også have varieret afføring, afhængig af hvor meget mme det får. Når det kun er en enkelt flaske i døgnet, så er det ok at der går nogle dage imellem afføringerne. Dog synes jeg at 1 uge så er for meget.

Det kan være fint at give afføringsmiddel til et barn der er forstoppet af mme. Der findes to muligheder, nemlig Movicol, som du har prøvet, og laktulose. Laktulose kan købes i håndkøb på apoteket, mens Movicol kræver en lægeordination.

Jeg tror umiddelbart at din søn har fået for meget Moviciol, når afføringen har været så tynd. man kan justere op og ned i mængde afhængig af afføringens konsistens.

Og nu til amningen:

Mange børn på omkring 4 mdr får et appetitspring, hvor de vil meget ofte til brystet. Det kan vare fra få dage til en uges tid, ca. Herefter er mælkemængden øget, så det nu passer til barnets behov. Men for at denne fine regulering kan finde sted, bør barnet udelukkende ammes.

Jeg vil derfor foreslå dig at droppe flasken. Det lyder også som om din søn har vænnet sig til at mælken kommer med det samme, når han får flaske, hvorimod han skal vente på nedløbsrefleksen ved brystet. Derfor bliver han gal ved brystet. Din nedløbsrefleks kan desuden hæmmes, hvis du er stresset/nervøs når din søn lægges til. Det vil så gøre ham endnu mere urolig og en ond cirkel startes.

Selv om du skriver at du har prøvet, så vil jeg foreslå dig at hive et par dage ud af kalenderen hvor du dedikererdig fuldstændig til at få amningen til at fungere igen. Lad være at lave planer eller have aftaler. Få hjælp til det praktiske! Hvil dig, sov sammen med din søn, og sig til dig selv at du godt kan! At tro på det er vigtigt! Tving ikke din søn til brystet, men accepter hvis han ikke vil have noget - så prøver du bare igen næste gang han virker sulten. Lad ham komme til så ofte som han vil. Du kan evt massere brystet blidt ned mod brystvorten inden han lægges til, for på den måde kan du hjælpe nedløbrefleksen igang.

Held og lykke med det.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.